Eigenaarschap in de schoolleidersopleiding

23 februari 2024 - Kinango, Kenia

Coachend leiderschap en samenwerking met de TTC

Wat kijken wij (Gert Jan, Jan, Michiel) terug op een fantastische intensieve week.
Het zit er bijna op voor ons, morgen nog een laatste dag training en dan reizen we terug. Het komende halfjaar zullen onze studenten (schooldirecteuren die onze opleiding volgen) de geleerde theorie gaan toepassen in hun school en de Keniaanse T4T coaches zullen verschillende malen een coachingsbezoek afleggen. We hebben afgelopen week goede voorbeelden van coachend leiderschap in de  dagelijkse praktijk gezien, maar er is ook nog veel te leren.
Bij de schooleidersopleiding heeft alweer jaren geleden een verschuiving in het eigenaarschap plaatsgevonden. Onze Keniaanse collega’s hebben stap voor stap de rol van trainer en coach van ons overgenomen. Dat is met vallen en opstaan gegaan, maar we zijn heel tevreden. De trainers en coaches in de zesde schoolleidersopleiding zijn door T4T opgeleide Keniaanse schooldirecteuren. Van de huidige vier trainers zijn er drie die deelnamen aan onze eerste schooleidersopleiding in 2007. We selecteren na iedere opleiding nieuwe coaches en trainers uit de geëxamineerden en leiden hun op. Ze sluiten deze vervolgtraining af met een examen. Deze Keniaanse T4T collega’s vormen nu het fundament van de opleiding. In de blog van T4T van gisteren werd al ingegaan op de opleiding tot coach.
We zijn trots op deze verschuiving en moeten er steeds weer aan wennen dat we op onze handen moeten blijven zitten tijdens de trainingsdagen. Dat lukt steeds beter en mocht het niet lukken dan attenderen zij ons er wel op. Zo is er een gelijkwaardige samenwerking ontstaan. Bij de training sloten vorige weekend ook vijf mensen aan van hetTeachers Training College Kwale (TTC) in Kinango, vergelijkbaar met onze Pabo). Dit is de volgende verschuiving in eigenaarschap die haast vanzelf is ontstaan.  To meet, to connect, to learn in de praktijk.

Nog geen schoolleidersopleiding als de onze
Bij de certificaatuitreiking op de final celebration aan het einde van de vijfde opleiding in oktober vroeg genodigde Mangale MP (lid Keniaans parlement) zich hardop in zijn speech af waarom de opleiding eigenlijk niet geaccrediteerd is… Niet dat we dat niet eerder wilden als T4T, maar eerdere pogingen liepen spaak. Er is nog geen schooleidersopleiding zoals de onze in Kenia en wij horen terug van  (oud)studenten dat het echt van meerwaarde is voor hun praktijk. Zij ontwikkelen zich door de opleiding tot goede onderwijskundig leiders. Bij die uitreiking was ook de directeur van de TTC Kwale in Kinango aanwezig. Toeval bestaat niet. Ze was op dat moment nog druk bezig met de bouw van de nieuwe TTC en de eerste studenten moesten nog beginnen. In Oktober 2023 waren er al 200 studenten met slechts enkele docenten, maar na de opening door president Ruto dit jaar is het hard gegaan met de groei. Zeker 25 docenten telt het team nu met meer dan 400 studenten op dit moment en het komend jaar zal de TTC doorgroeien naar 2000 studenten.

De weg naar mogelijke erkenning
Hoe mooi dat zij samen met ons willen toewerken naar een schooleidersopleiding die misschien zelfs wel afgesloten zal worden met een erkend nationaal diploma. Zo ver is het nog niet hoor, maar we werken er vanaf nu samen naart oe. De zevende schoolleidersopleiding zal starten in oktober 2025. Gisteren hebben we met het kernteam (mensen van T4T en TTC) voor de eerste keer bij elkaar gezeten en een tijdlijn en actieplan opgesteld. Het was een vergadering waar de energie vanaf spatte. Wat een drive om samen op te trekken en vooral ook om van elkaar te leren! De taken zijn verdeeld en er zal in de komende weken en maanden hard aan gewerkt worden.

De boom, het zonnetje en water
Het is ook een prachtig moment voor Jan Uitdehaag die zijn laatste reis naar Kenia maakt en afscheid neemt van de mensen hier. Hij is samen met Gert Jan de grondlegger van de schoolleidersopleiding. Op de TTC werd hij daarom in het zonnetje gezet en mocht hij een boom planten op het grote terrein. Het werd een amandelboom (terwijl Jan helemaal niet van amandelen houdt), die over enkele jaren schaduw geeft aan de studenten die hier zullen leren wat goed onderwijs inhoudt.  Gelukkig blijft Jan vanuit Nederland nog wel betrokken bij het ontwerpen van het nieuwe curriculum.
Bij het planten hield Jan een gepassioneerd pleidooi over het belang van goed onderwijs voor ieder kind, zeker die in Kenia. Ook het belang van goed leiderschap kwam aan bod. Een goed leider geeft voldoende aandacht om te kunnen groeien. Laat dat bij een boom nou ook belangrijk zijn. Dat kan niet meer misgaan bij deze boom. Wat je water geeft groeit in dit geval.

Education is future

1. Judith Sliedregt:
    23 februari 2024
    Kan niet anders dan met een goed en gerust gevoel terug te vliegen naar Nederland.
    Fijne vlucht.
  2. Piet Leijser:
    24 februari 2024
    Mooi om te lezen dat jullie zo enthousiast zijn en zulke positieve resultaten behalen en een goede betrokkenheid van de Kenyanen ervaren. Dat wordt een goede reis terug.
  3. Rieky Wattenberg:
    24 februari 2024
    Fijne reis terug Michiel, weer veel om op terug te kijken.
  4. Daniella:
    24 februari 2024
    Wat mooi zeg dat er 5 mensen van de TTC waren aangesloten!!! Mooie stap weer! :)

Jouw reactie