Familietrip naar Kenia

4 maart 2020 - Diani Beach, Kenia

Voorafgaande aan de voorjaarsreis van Teachers 4 Teachers  is er een lange gekoesterde wens van ons in vervulling gegaan.

Ilse, Lotte, Gijs en Bram, mijn ouders en ik zijn samen afgereisd naar Kenia en  we  hebben scholen die deelgenomen hebben aan het T4T programma bezocht.  Ook hebben we een prachtige driedaagse safari in Tsavo East gehouden en zijn we nog een dag naar Wasini island geweest. Daar hebben we een grote school dolfijnen gezien en hebben we gesnorkeld bij het koraal. James (degene die onze taxi's regelt en ook contactpersoon is voor T4T) was zelfs ter ore gekomen dat wij heel goed konden zwemmen en ver gesnorkeld hadden.

Woensdag 20-02-20. Vertrokken om half drie naar Schiphol. Voorspoedige reis gehad en ik heb de reis al vaak gemaakt, maar nog nooit als 'reisleider'. Erg bijzonder maar ik ben ook trots dat ik mijn familie heb kunnen rondleiden in Kenia en ze heb kunnen laten zien waar sinds negen jaar een stukje van mijn hart is komen liggen, in Kwale County Kenya.

Donderdag 21-02-20: aankomst. Vermoeiende lange reis achter de rug met een uurtje vertraging in Nairobi en een flinke verkeersdrukte in Mombasa. Inclusief een flink ongeluk met een bus die van het talud gerold was. Erg indrukwekkend met name voor mijn kinderen. Tientallen mensen die om het ongeluk heen gaan staat en overal discussie. Mombasa is overdag een grote verkeerschaos, maar een goede manier om te 'landen' in Afrika. 's Nachts moesten de kinderen toch echt even wennen aan de vreemde geluiden dus Ilse en ik hebben op twee kamers geslapen bij de kinderen. Na deze nacht was iedereen gewend dus was het niet meer nodig.

Vrijdag 22-02-20: een dagje relaxen aan de zee en het zwembad met de familie. 's middags een wandeling gemaakt naar eens strandtent op een half uurtje lopen. De Bidu badu. Ook even wezen pinnen bij de bank in Ukunda samen met mijn vader en Gijs. Samen in een tuktuk (toek toek).

Zaterdag 23-02-20: eerste dag van de driedaagse safari: de reis gemaakt naar Tsavo east. Via Kinango gereden omdat er een flinke traffic jam was in Mombasa. Mooie route en extra leuk voor mijn familie. Een route waar scholen aan liggen waarvan ik de directeuren op mijn eerste reizen in 2011 en 2012 gecoacht heb. Voelt toch een beetje als thuiskomen voor mij. De weg tussen Shimba Hills en Kinango is erg slecht geworden de laatste jaren. We hebben deze dag al veel dieren gezien  en 's middags ingecheckt in het hotel (Voi Wildlife lodge). Een prachtig hotel in het park met twee meertjes waar 's avonds een kudde olifanten komt grazen en spelen (dat hebben we thuis al op een webcam kunnen zien). Onze hoop is natuurlijk dat wij dat ook  gaan zien. Daarna aan het eind van de middag nog een Gamedrive. Na de drive gegeten, geen olifant gezien bij het diner helaas (alleen in de verte een aantal grazende olifanten, gazelle's en een waterbok) en toen naar bed. De nacht verliep minder goed. Kamers zonder airco dus heel warm. Lotte en Gijs beide aan de diarree en 's nachts verschillende malen overgegeven. Geen airco op de kamer dus bloedheet en insecten zo groot als luciferdoosjes. Ook krekels in de kamer, een piepende ventilator, geluiden vanuit het wildpark, een nachtje wildlife! Even wennen aan de tropen, maar ook de angst of iedereen de volgende dag in staat zou zijn om mee te gaan op safari.

Zondag 24-02-20:  gelukkig voelt iedereen zicht fit genoeg en we hebben samen een prachtige dag in Tsavo. Lunchbox meegenomen want we gaan een hele dag op pad. Op weg naar de Lugard's falls een  prachtige plaats met uitzicht over de Athi Galana Sabaki rivier waar we samen gepicknickt hebben, nijlpaarden hebben gezien en een krokodil. Ook hebben we een Luipaard gezien. Prachtig en we hebben zeker een half uur kunnen kijken naar dit imponerende dier. Onze chauffeur: door iedereen  hier Masai (hij vertelde ons van de Amboseli masai te zijn) genoemd, weet de verschillende dieren goed te vinden. Ook leeuwen, heel veel olifanten, giraffen, buffalo's, struisvogels, gazelle's, impala's etc. Hij heeft er oog voor. 's avonds wordt het nog mooier. Borrelend op het terras zagen we  olifanten  steeds verder naderen en we hebben tijdens het diner kunnen genieten van vier olifanten die aan het spelen, stoeien en zwemmen waren. Op zo'n 10 meter afstand, echt heel bijzonder om mee te maken. Ze speelden tot laat in de avond door.

Maandag 25-02-20: de laatste dag. 's morgens opnieuw een leeuw gezien die dit maal recht op ons af kwam lopen en vervolgens rond ons busje liep. Erg spannend. Verder weer heel veel andere dieren en ontzettend veel kuddes olifanten gezien. Het mooie aan de olifanten hier is dat ze rood zijn, dit komt door het rode zand dat bijna overal in Tsavo te vinden is. In het tweede deel van de middag zijn we, weer via Kinango in ons hotel aangekomen. We hebben vier van de vijf dieren van de Big five gezien. De neushoorn kan ook eigenlijk niet gezien worden in Tsavo East, in ieder geval niet in het deel waar wij rondgereden hebben. In de middag werden we door onze chauffeur naar een Masai dorpje langs de weg van Mombasa naar Nairobi gebracht. Helaas een op toeristen ingesteld dorpje. Ik mocht meteen onderhandelen over de prijs, maar voor mijn familie een eerste indruk met het Afrikaanse leven maar gelukkig zouden daar in de week nog heel veel nieuwe authentieke indrukken bijkomen.

Dinsdag 26-02-20: Meteen na de driedaagse safari een dag op bezoek bij de Fahamuni primary (school van Foro, ik heb haar begeleid in de vorige schoolleidersopleiding). Een school op een uurtje rijden richting Tanzaniaanse grens en door mij ook wel Sugarcan island genoemd (een school die volledig omringd is door suikerrietplantages). Lotte, Gijs en Bram werden meteen na aankomst door Foro apart genomen en even later stonden ze te zingen voor een kleutergroep. Wij kwamen iets later binnen en heel bijzonder om ze zo bezig te zien 9hoofd, schouders, knie…). Teachers in spé! Trots. Verder alle klassen bezocht en ook twee oranje voetballen achtergelaten. De jongens hebben een wedstrijdje gevoetbald met de kinderen uit de hoogste groepen. Tien minuten want met 40 graden in de brandende zon is het eigenlijk te heet . Foro had een erg vol programma samengesteld dus na overleg geluncht in Mwasambweni bij Travelers (tsjapathie, een soort pannenkoek en lekker) en daarna de school van haar zus, haar woonhuis en de school van haar man bezocht. We kregen als aandenken ieder een prachtige zelf gevlochten tasje van het bedrijfje van haar buurman. Daarna was iedereen toe aan het zwembad in ons resort, pfffffff.

Woensdag 27-02-20: rustdag en gezwommen, gekaart en gelezen.

Donderdag 28-02-20: Bezoek Mbandi primary. We moesten even wachten in Kwale bij de bank want Waraka (de directeur van de Mbandi) zou meerijden maar moest eerst nog zaken doen bij de bank. Pole Pole (rustig rustig), mijn familie begint er nu ook al aan wennen. In Kenia loopt alles toch weer net iets anders dan bedacht. Na een half uurtje oponthoud doorgereden naar Kinango. De Mbandi school bezocht. De school is in opbouw en kent nog een flink aantal vervallen armoedige lokalen maar met een gezellig team. We hebben thee gedronken in de staffroom (teamkamer) en konden zo lekker bijkomen van de rit. In Kinango ook de wekelijkse markt bezocht. Wat een vislucht daar! En wij waren een bezienswaardigheid op zich. Bij gebrek aan andere mzungu's (witte mensen) werden we veelvuldig gefilmd en enthousiast ontvangen. Daarna bij Francis thuis op bezoek geweest. Francis is de Keniaanse directeur van T4T en hij regelt het hele jaar door dat onze projecten doorlopen als wij in Nederland zijn. Gastvrij ontvangen door Francis en zijn vrouw Lucy en heerlijk gegeten in zijn huis en bijgepraat, erg gezellig.

Vrijdag 29-02-20: rustdag

Zaterdag 01-03-20: dagje Wasini island. Gesnorkeld (echt prachtig koraal), heel ver gezwommen (zelfs James was daarvan op de hoogte gebracht), gegeten in een restaurant op het eiland. We hadden op de heenreis op de boot nog geen dolfijnen gezien, maar op de terugtocht hadden we meer geluk want er kwamen ca. 15 dolfijnen spelen bij onze boot. Erg bijzonder om te zien. Toen we weer aan wal stonden hebben we ook nog de slavengrot in Shimoni bezocht. Een grot waar de slaven werden samengedreven door de Arabieren om daarna vervoerd te worden naar Zanzibar. Een triest verhaal.

Zondag 02-03-20: rustdag bij de zee en aan het zwembad, koffers pakken, heerlijk gezwommen, erg warm, waterpolo en toen nog een uurtje naar bed. In de nacht naar maandag ben ik meegereden naar Mombasa om iedereen weer uit te zwaaien (snik) en maandagmorgen om vier uur weer eenzaam terug in het hotel.

Maandag 03-03-20: was een regendag met onweer dus passend bij mijn gevoel op deze dag. De stroom viel uit door een blikseminslag en dat is tot op heden (woensdag) nog niet hersteld, een gedeelte kan gelukkig opgevangen worden door aggregaten, maar de airco werkt helaas niet.

Maandag ook overleg gehad met Ria en Francis en heerlijk gegeten bij Tiki (een stukje voor ons resort, een tent voor surfers met een Belgische eigenaar). Seafish met een flinke inktvis aan de spies Aan het begin van de avond kreeg ik een berichtje dat Ilse, Lotte, Gijs, Bram en mijn ouders weer veilig in Nederland waren aangekomen.

Wat hebben we het heerlijk gehad samen. Ik ben trots op ons werk hier en nu nog trotser geworden. Meekijken door de ogen van mijn gezin geeft nieuwe inzichten. Wat een geluk dat ik dat met mijn gezin en met mijn ouders heb kunnen delen. Om nooit te vergeten!

Asante sana

1. Gijs Leijser:
    4 maart 2020
    het was super leuk en succes nog daar
  2. Rieky Wattenberg:
    4 maart 2020
    Heb gisteren samen de foto's en verhalen gehoord van de Kleinkinderen en Ilse ze waren nog aan het bijkomen. Maar ze hadden het prachtig gevonden. Ben blij dat ze er weer waren. Jij nog succes daar en geniet ze nog.
  3. Helga Vermeulen:
    4 maart 2020
    Wauw wat een geweldige belevenis samen met Ilse , kids en ouders. Mooie herinneringen!😊
  4. Annelies Neyenhuis:
    4 maart 2020
    Mooi reisverhaal. Geweldig om dit met jouw naasten te beleven. Je zult ze nu wel missen.
    Nog een goede tijd daar.
    Groeten Annelies
  5. Judith Sliedregt:
    4 maart 2020
    Gaaf.... a wish came true.
  6. Lotte:
    4 maart 2020
    Het was echt fantastisch! Heel veel succes nog en dan kunnen we als je weer thuis bent nog lekker napraten over de reis❤️
  7. Anny Janssen:
    5 maart 2020
    Wat een belevenis voor jullie allen.Wat een reis.
    Heel mooi om te lezen,in een woord
    Geweldig nu weten je gezinsleden
    Waar jij zoal mee bezig bent
    Nog een fijne voort zetting
  8. Maria:
    5 maart 2020
    Mooi om te lezen dat jullie zo genoten hebben.
  9. Koen Wijers:
    11 maart 2020
    Gaaf Michiel, een prachtige ervaring!