Good leadership means good education

15 oktober 2022 - Diani Beach, Kenia

Vandaag studeerden onze veertien Keniaanse headteachers af. Ze hebben het allemaal gehaald. Daarnaast studeerden er ook drie nieuw coaches af en Tenga is nu toegevoegd aan de Keniaanse trainers, die zijn dus weer met vier. Het zit erop.

IMG-20221015-WA0022

Wat een feest, wat een blijdschap. Heerlijk gedanst, woep woep. Het was spannend deze week en een aantal hadden er slecht van geslapen en kriebels in de buik. Ze werden gisterenmiddag op de hoogte gesteld en dachten alleen gebeld te worden als ze gezakt waren, maar we hebben iedereen gebeld (oei, de telefoon gaat……)

Zojuist in het hotel teruggekomen en ik zit even op mijn balkon in mijn eentje terug te blikken en stiekem al vooruit te kijken.

Deze vijfde schoolleaderscourse was bijzonder omdat wij er 18 maanden niet waren (vanwege Covid, hoewel wij vorig schooljaar twee keer zijn geweest met een bestuurdelegatie van drie) en onze Keniaanse collega's het inhoudelijk over hebben moeten nemen in die periode. Dat is goed gegaan en we werken nu echt als team samen. Bijkomend voordeel van zo'n lockdown.

Bij de final celebration waar zo'n 400 mensen aanwezig waren komen ook altijd de 'bobo's'. Bijzonder vandaag was dat er vanuit verschillende geledingen mensen kwamen. Er was een zware delegatie aanwezig in de VIP-tent. De (nieuwe) gouverneur had iemand afgevaardigd en die benadrukte de kracht van goed onderwijs, maar ook de toename van het aantal vrouwelijke gouverneurs en ministers. Kwale county heeft zelfs de eerste vrouwelijk gouverneur van Kenia die islamitische is. Daarnaast was de directeur van de nieuwe TTC (opleiding voor leerkrachten) er en ook de afgevaardigde van Kwale in het ministerie van onderwijs in Nairobi (hij had er speciaal het vliegtuig voor gepakt) was er.

IMG-20221015-WA0018

Hij benadrukte dat voor goed onderwijs goed leiderschap essentieel in en hij vroeg zich hardop af (in aanwezigheid van de vierhonderd aanwezigen) of  'onze' opleiding eigenlijk niet gecertificeerd zou moeten zijn en dat proberen wij eigenlijk al jaren voor elkaar te krijgen. Wellicht kan daar nu de nieuwe TTC van Kwale (in Kinango) een rol in krijgen en laat daar nu net ook de directeur van op het podium te zitten. Zitten we daar toch niet voor niets te zweten in de hitte.

Een positieve ontwikkeling waar de tijd nu rijp voor lijkt. In februari gaan we daarom in gesprek met de directeur van de TTC en bij de lunch hebben we alvast informatie uitgewisseld en aangegeven dat het ook belangrijk is om in februari eens een dag van de course bij te wonen.

To meet, to connect, to learn.

Voldaan gaan we vannacht naar huis.

We hebben er een reis opzitten met een bijzonder positieve groep. Ik heb ervan genoten. Echt pioniers die het gedachtengoed van T4T na 2,5 jaar weer stevig op de kaart hebben gezet in Kwale County

Op naar februari.

1. Piet Leijser:
    15 oktober 2022
    Mooi werk. Opnieuw een positieve ervaring. Geeft een voldaan gevoel denk ik. Kun je weer mooi op terug kijken.
  2. Piet Leijser:
    15 oktober 2022
    Mooi zo Lekker positief en fijne evaluatie.
    Je komt voldaan weer terug denk ik.
    Goede reis
  3. Jan Van Aert:
    16 oktober 2022
    Mooi beschreven Michiel! Fijn om deel uit te mogen maken van dit klupke! Gr. Jan
  4. Gert Jan Veeter:
    17 oktober 2022
    Het was inderdaad weer een geweldige tijd. De vijfde cursus succesvol afgerond. Alleen geslaagd en heel blijf en enthousiast een inspirerend gebeuren. En... weer 22 nieuwe kandidaten voor de zesde schoolleidersopleiding, waarschijnlijk in nauwe samenwerking met de TTC. Van certificaat naar diploma?? Wie zal het weten. Het was weer fantastisch om met je samen te werken. Je trainersmaatje in Education Kenia.