Graduation? Diplomering?

12 oktober 2022 - Diani Beach, Kenia

Graduation? Diplomering?

Blog website Teachers 4 Teachers

Vandaag was het de eerste dag voor het praktisch examen van de kandidaten van de vijfde schooleidersopleiding. Gisteren was er een nationale feestdag dus de scholen waren dicht. Vandaag t/m vrijdag zijn lange dagen voor Gert Jan, Ruud en mij. Wij gaan samen met de Keniaanse trainers op pad om te examineren, maar onze Keniaanse collega’s gaan soms ook samen of alleen. We hebben flink moeten sleutelen aan onze planning, vanwege de feestdag. We bezoeken de headteachers in opleiding  op hun school om daar het praktisch gedeelte van het examen af te nemen. Het assessment bestaat uit 2 interviews met leerkrachten, 2 klassenbezoeken met feedbackgesprek en een actieve teambijeenkomst. Het theoretische deel (case study en een schriftelijk examen met 34 vragen hebben ze afgelopen zaterdag gemaakt). Al met al een pittig examen, maar we hebben er vertrouwen in dat de meerderheid gaat afstuderen. Als ze afstuderen wordt het zaterdag een belangrijke dag. Hier in Kenia laat je zo’n moment niet zomaar passeren. We zullen onze stijve Europese heupen weer een flink aan het werk moeten zetten. Woep Woep!

Nieuwe kandidaten

Zondag hebben we 21 interviews gehad met kandidaten voor de nieuwe (de zesde alweer!) schoolleaderscourse die start in februari 2023.

Ikzelf voerde deze gesprekken samen met Mwanarusi en Gert Jan met Tamasha, beiden inmiddels trainers aan de opleiding. . Mzungu en Tenga regelden de rest dus het verliep voorspoedig. Een hele zit 21 gesprekken, maar het verveelde geen moment.

Interessante gesprekken gehad over onderwijs, ontwikkeling van kinderen en leerkrachten en hun passie. En natuurlijk onze passie voor goed onderwijs!

Het is heerlijk om te zien dat er een team is ontstaan van Nederlandse en Keniaanse trainers. De Covid pandemie heeft dit proces versneld en daar we kunnen we alleen maar  trots op zijn. Zaterdagmiddag hebben we overlegd met hen wat uit de opleiding kan en wat er juist in moet blijven.

Hopelijk verlopen de praktijkexamens goed deze week en vieren we zaterdag een groot feest met elkaar

Hakuna matata

1. Piet Leijser:
    12 oktober 2022
    Drukke tijd als ik het goed begrijp. Geniet as
  2. Piet Leijser:
    Ge
  3. Piet Leijser:
    12 oktober 2022
    Geniet ervan a.s. zaterdag. Maak er nog mooie dagen van. Groetjes.
    Sorry maar het ging even verkeerd.
  4. Judith Sliedregt:
    13 oktober 2022
    fijn dat het zo lekker draait. Geeft voldoening!
  5. Marion:
    14 oktober 2022
    Leuk je zo te kunnen volgen. Het lijkt dat je er zin in hebt. Veel plezier.
  6. Rieky Wattenberg:
    14 oktober 2022
    Nog even druk en dan zaterdag genieten zondag naar huis
  7. Esther Peters:
    14 oktober 2022
    blijft leuk om dit te lezen.