If you don't travel you think your mom is the best cook in the world.

10 oktober 2022 - Diani Beach, Kenia

Vandaag een rustige dag dus even tijd voor een update.

Morgen t/m vrijdag worden lange dagen waarin ik (en gert Jan en Ruud de andere examenkandidaten) de headteachers bezoeken op hun school om het praktisch examen af te nemen. Dit assessment bestaat uit 2 interviews met leerkrachten, 2 klassenbezoeken met feedbackgesprek en een teambijeenkomst. Het theoretische deel (case study en een schriftelijk examen met 34 vragen hebben ze afgelopen zaterdag gemaakt). Al met al een pittig examen, maar ik heb groot vertrouwen dat de meerderheid gaat afstuderen.

Aanstaande zaterdag is dan de final celebration en zullen de afgestudeerden in het zonnetje worden gezet. Een groot feest dat ik al vaker heb meegemaakt. Ik verheug me op deze afsluiting van de week. 2,5 jaar gelden ging het niet door en moesten we snel terug naar Nederland i.v.m. de Corona-pandemie. Een final celebration met graduants is extra feestelijk. Alles wordt vooraf geoefend en moet kloppen. In een mooie gown met bijpassende loop en natuurlijk daarna nog dansen. Een ander belangrijk moment is het snijden van de taart 'kata keki, sio ugali (snij de taart aan het is geen ugali', Ugali is een stevige maispap die hier veel gegeten wordt. Ik vind deze pap na jaren proeven nog steeds niet te pruimen en dat vinden ze hier onbegrijpelijk).

Waarvan ik echt heb genoten in de voorgaande dagen is de samenwerking met onze Keniaanse trainers. Deze samenwerking heeft zich doorontwikkeld naar een gelijkwaardige collegiale samenwerking. Dit werkt erg prettig zo en dankzij de pandemie is dit proces sinds 2,5 jaar in een nog hogere versnelling gekomen.

Gisteren hebben we 21 interviews gehad met kandidaten voor de nieuwe (de zesde) schoolleaderscourse die start in februari 2023.

Ondanks dat ik een paar nachten slecht heb geslapen kreeg ik vanaf het eerste gesprek een hoop energie van deze interviews. Ik voerde de gesprekken samen met Mwanarusi en Gert Jan met Tamasha. Mzungu en Tenga regelden de rest dus het verliep voorspoedig. Een hele zit 21 gesprekken, maar het verveelde geen moment.

Interessante gesprekken gehad over onderwijs, ontwikkeling van kinderen en leerkrachten en hun passie. En die van Mwanarusi en mij!

If you don't travel you think your mom is the best cook in the world. Als je niet doorstudeert denk je dat de zaken die je doet ook goed zijn. Een directeur gaf aan zijn leiderschap te willen door ontwikkelen en daarvoor gebruikte hij deze uitspraak.

Een andere headteacher vertelde dat hij (bij het doornemen van zijn CV door ons) twee keer extra was overgeplaatst. Niet omdat hij dat wilde, maar omdat zijn moeder hem dichterbij wilde hebben. Ze reisde dagelijks naar het kantoor van de verantwoordelijke instantie om dat voor elkaar te krijgen. 'Mijn moeder had een groot moederhart voor mij'.

Op naar de rest van de week.

1. Piet Leijser:
    10 oktober 2022
    Je maakt een tevreden indruk. Mooi dat je het werk daar zo waardeert en dat je een goede indruk krijgt van de mensen daar. Blijf zo positief en vermaak je verder ondanks de slechte nachtrust. Groetjes van ons en succes verder
  2. Rieky Wattenberg:
    11 oktober 2022