Ready to take up from Dutch

18 oktober 2021 - Diani Beach, Kenia

Afgelopen zaterdag en zondag hebben de 13 studenten uit de schoolleaderscourse een herhaling gekregen van blok 1 en 2 en is er een start gemaakt met blok 3. Op deze manier kunnen ze in het voorjaar blok 4 aangeboden krijgen en kan er in het najaar van 2022 afgestudeerd worden.

Ik had mezelf voorgenomen om tijdens de tweedaagse op de handen te gaan zitten en dat is goed gelukt. Natuurlijk heb ik hier en daar wel een advies ingefluisterd bij de Keniaanse trainers en ook Ruud (die zaterdag aansloot) heeft tips gegeven.

Het waren twee prachtige trainingsdagen. De Kenianen droegen samen het programma. Er wordt steeds meer op basis van gelijkwaardigheid samengewerkt door ons. Elke dag eindigden we samen met de trainers met een evaluatie van de dag en over en weer wordt er feedback gegeven.  De feedback aan het einde van de zaterdag gegeven door één van de studenten laat niets aan de verbeelding over

'The facilitators were good and we have learnt a lot. Ready to take up from Dutch.

20211016_160624

Zondag was er ook een bijeenkomst van alle teamleiders (van onze verschillende programma's) begeleidt door Jan en Ruud en met de facilitators (de mensen die workshops begeleiden. Achteraf een wijze beslissing (ca. 2 jaar gelden genomen) van ons om deze groepen in te stellen. Mede daarom is er ondanks onze afwezigheid doorgewerkt aan de programma's en zijn er workshops georganiseerd.

Vandaag op bezoek geweest bij verschillende overheidsfunctionarissen die belangrijk zijn in het onderwijssysteem van Kenia. Blijft bijzonder om te constateren dat ze hier een ministerie hebben dat gaat over het curriculum, een ministerie dat de werkgever is van de leerkrachten en één dat gaat over de scholen. Dat betekent voor ons, maar zeker voor henzelf, dat je continue moet ' schaken op verschillende borden'.

Helaas waren onze afspraken 'not around'. Blijkt altijd weer lastig om hier iets af te spreken. 'Ja hoor, jullie zijn welkom!' Maar er wordt vervolgens niet bij gezegd dat ze er dan zelf niet zijn. Welkom ben je zeker :-)

De week is nog niet om.

Op de terugweg de veemarkt van Mwangulu bezocht. Een markt waar de hele omgeving samenkomt. Eén grote meet and greet.

'T4T, jullie zijn er weer, wat fijn, welkom back, we hebben jullie gemist, how is Holland,  komen jullie in het voorjaar weer met een grotere groep, wat hebben we jullie gemis de laatste achttien maanden.' heel wat handen geschut dus daarna senitisen. Je valt hier over de sprays en handwaspunten, zelf noemen ze dat het voordeel van Covid. Het hygiënisch bewustzijn is toegenomen. Bij binnenkomst in het hotel en bij de Forrest Lodge wordt onze temperatuur opgemeten. Maak me dan soms toch 'zorgen'. Ik zit al dagen op 36 graden, dat lijkt me wel heel laag. Vandaag was het apparaat kapot en dan hoeft er vervolgens ook niet gemeten te worden.

De meerderheid van de mensen waarmee ik hier samenwerk zijn gevaccineerd, maar ook hier zijn er antivaxxers. Ze raken er zelf niet over uitgepraat, maar het positieve gevoel overheerst. Het gaat de goede kant op.

Vervolgens samen met Francis een heerlijke kokosnoot gedronken en gegeten. Getoast op onze samenwerking. Wat is het belangrijk dat we hier weer zijn.

'Maisha marefu'

IMG-20211018-WA0018

1. Marion:
    18 oktober 2021
    Wat een mooi reisverslag, en wat een veelbelovende toekomst. Op naar het voorjaar van 2022.
  2. Heidi Smits:
    18 oktober 2021
    Fijn dat jullie met T4T weer van belang kunnen zijn!
  3. Esther Peters:
    19 oktober 2021
    Mooi michiel, ga vooral zo door daar.