Sorry Sorry

14 maart 2020 - Kwale County, Kenia

Wachtend voor de ferry begin ik dit verslag. Al 2 uur aan het wachten. De Europeanen hebben het horloge en in Afrika hebben ze de tijd. Mijn chauffeur lacht er zelf ook om. Gelukkig weet hij nadat ik wat begin te mopperen een oplossing om wat sneller de ferry op te kunnen. We rijden langs de file en betalen de boete daarvoor. Ongeveer een euro. Dat is niet veel voor een uur tijdwinst en we mogen dan ook vooraan aansluiten. Dat had ik eerder moeten weten. Mijn chauffeur lacht er hartelijk om, welcome in Africa. Wat zijn mensen toch vriendelijk in dit land en de meesten Kenianen lachen ook de hele dag, ook al is het leven hier niet makkelijk. Misschien is dat wel hoe het werkt. Hoe meer luxe je ervaart en vanzelfsprekend bent gaan vinden hoe meer een mens moppert over randzaken.

Op woensdag de Ziaradundo primary bezocht. Een half jaar geleden ben ik daar ook al geweest, maar ik kon de school toch niet goed vinden. De school is ook eigenlijk niet te vinden omdat er geen weg naartoe loopt. Gelukkig kwamen mijn Keniaanse collega's op hun motor langs en hebben ze ons de weg gewezen. Twee klasobservaties en een goede teamvergadering gezien.

Op donderdag op weg naar Mwamdudu: Over de ferry. Lekker door de verkeerschaos en veel zweten. Daarna op zoek naar de school. Boven op een berg. Onbereikbaar. We hebben verschillende keren de weg gevraagd en kwamen in een soort zandgroeve terecht. De route stond niet aangegeven en er was ook geen spoor te ontdekken. We kwamen in eerste instantie bij een berg uit waar een auto met geen mogelijkheid omhoog kan rijden. Er kwam een boda boda (motortaxi) naar beneden en deze jongen gaf aan dat hij ons de weg wel zou wijzen . Hij voorop en wij er met de auto achteraan. Een hele tour en we hebben zelfs het laatste stukje de slappe lach gehad. Het ging net wel net niet, maar we zijn boven gekomen. Hoog op de berg (met uitzicht op de zee) staat een school met een grote oude baobab boom. Een school met 1100 kinderen die elke dag de berg op moeten lopen want de huizen staan in het dal. Niet heel logisch en vanuit de school zie je allemaal paadjes naar beneden lopen die door de kinderen en medewerkers gebruikt worden om naar school te gaan. Een soort menselijke olifantenpaadjes.

Helaas kwamen de coach en de headteacher niet opdagen omdat ze 's morgens een korte bijeenkomst moesten bijwonen. Ik weet dat kort hier uren kan duren ;-) dus ik ben na het middaguur weer huiswaarts gegaan terug de verkeerschaos van Mombasa in. De headteacher belde mij nog om half vijf dat het waarschijnlijk niets meer zou worden. Gelukkig heb ik niet op dat telefoontje gewacht ;-)

Vrijdag: vergadering met het Keniaanse bestuur. Gesproken over lokale fondswerving, het jaarverslag besproken met de accountant en 5 minuten theepauze werden weer ietsjes langer. Pole pole Maar tijdens deze pauze werd er op de televisie verteld dat er een Keniaanse met Corona uit Amerika via Londen was komen vliegen. We konden meteen in het overleg een besluit nemen over de Final celebration van vandaag, zaterdag,. We hebben helaas moeten besluiten om dit evenement (er komen zo'n 400 gasten) af te lassen. Dit besluit heeft een enorme impact. Voor de Nederlanders die hier zo hard gewerkt hebben deze week, maar veel meer nog voor de Kenianen. Er wordt een half jaar uitgekeken naar dit afsluitende feest. Ook is er geen mogelijkheid om afscheid te nemen van elkaar na een week hard werken.

Sorry sorry! Helaas, maar het juiste besluit.

Vannacht (het is nu zaterdag) vlieg ik terug naar Nederland. Ik ben benieuw wat ik aantref. Als ik de media goed begrijp dan kom ik in een andere wereld terug dan waaruit ik vertrokken ben.

Hopelijk komen we goed thuis en sta ik morgenmiddag in Amsterdam

Hakuna Matata

1. Marieke:
    Goede reis Michiel!!
  2. Annelies Neyenhuis:
    14 maart 2020
    Goede reis Michiel, welkom thuis en dank voor jouw verslagen.
    Groeten Annelies
  3. Rieky Wattenberg:
    14 maart 2020
    Goede reis en tot in Nederland.
  4. Marion:
    14 maart 2020
    Goede thuisreis. Tot ziens in Nederland.
  5. Judith Sliedregt:
    14 maart 2020
    Nou, het is hier zonnig. Dat maakt het allemaal wat vrolijker. Lekker de tuin in vandaag. En hoewel sommige mensen vinden dat de wereld even helemaal stil staat, is er dus nog genoeg om van te genieten. Omdenken heet zo iets.
    Benieuwd naar je verhalen straks. Goeie reis !
  6. Tante Anny.:
    Welkom thuis in Holland.
    Goede reis.
  7. Claudia:
    14 maart 2020
    Mooie verslagen van een inspirerende reis. Doe je goed
  8. Piet Leijser:
    14 maart 2020
    Dat ging weer lekker, maar gelukkig weet jij ondertussen hoe het daar gaat. Jammer van de afsluting.
    Goede reis terug. Hopelijk niet in quarantaine. Zet hem op.
  9. Kees:
    14 maart 2020
    Hoi Michiel - ik had met spanning uitgekeken naar je reisverhaal én nu is het er! Bedankt en tot ziens.