Snakes........ Mount Kenya

2 oktober 2017 - Ukunda, Kenia

Eerst mijn  persoonlijke verhaal, want wat geniet ik er toch weer van. Daaronder het verslag dat ik heb gemaakt en dat zo op de site van Teachers 4 Teachers wordt geplaatst. Mijn agenda hier is nog drukker en voller  geworden omdat de bestuurlijke taken ook tijd vergen, maar het werk is er alleen nog maar nog mooier door geworden. Wat ben ik door de jaren gaan houden van mijn werk hier en wat ben ik trots op de wijze waarop we het als Teachers 4 Teachers inrichten. Vanuit ontmoeting, contact maken en dan tot leren komen. To meet, to connect, to learn.

De trainingen in Forrest Lodge waren bijzonder en wat is dit een fantastische groep Kenianen om mee te werken. De coaches zitten goed in hun rol en de trainees gaan ervoor. Daarover staat meer in het blog hieronder.

Vandaag weer een bijzondere ervaring gehad op een school. De Fahamuni.  Een school in de verdrukking tussen de plantages van de suikerfabriek. Een fantastisch headteacher die er echt voor gaat. Als haar plannen gaan lukken dan komt deze school zeker tot ontwikkeling. Aan het team zal het niet liggen, coöperatief en enthousiast.

Ook een wandeling gemaakt naar het dorpje. Tussen de plantage door. Blijf op het pad Michiel, hoezo? Nou er zitten cobra's en groene mamba's (of zoiets). In ieder geval een hoop soorten en erg giftig. Even later sprong er een aap uit de boom en mijn hartslag ging flink omhoog… Bahbah held op sokken.

Daarna werk ikuitgenodigd bij de moeder van de chairman in een luxe huis (voor begrippen daar). Er werd een verse kokosnoot uit de boom gehaald en smullen geblazen. Daarna rauwe casave, omdat bitter en zoet goed samengaan. Ja, ik begin het zelfs lekker te vinden.

Een kistje meegekregen, maar ja wat moet je daarmee. De chauffeur kan er vanavond thuis mee scoren ;)

Ook zat daar een meisje dat zwaar gesluierd was in het zwart. Volgens Bakari een meisje dat of uitgehuwelijkt zou kunnen worden danwel haar man verloren heeft. Wat een andere wereld is het hier toch.

Daarna lang de weg gegeten in een restaurant voor locals. Pilau. Ik vroeg om een beetje maar dat kennen ze hier niet. Afrikanen scheppen hun bord lekker vol. Het lijkt Mount Kenya wel.

Op de terugweg nog kort binnengesprongen bij de ECD worshops en een school bezocht met kinderen met leermoeilijkheden.

Kortom, prachtig allemaal.

Morgen naar een school die ver weg ligt. In Samburu.

Dan meer…

__________________________________

Loslaten is anders vasthouden. Loeren en ouwehoeren.

---------------------------------------------------------

Afgelopen vrijdag zijn we gestart met het tweede blok van alweer de vierde schoolleidersopleiding die Teachers 4 Teachers verzorgt.

In februari is deze vierde opleiding van start gegaan. Vanuit de eerste drie opleiding zijn er coaches opgeleid en nieuw is dat we nu ook vijf Kenianen opleiden als docent/trainer. Zij gaan onze rol op termijn overnemen.

In deze reis kiezen we ervoor om Athumani, Mzungu, Tamasha, Bakari en Mhanarushi ook een actieve rol voor de groep geven. Gert Jan en ik geven les en training, maar meer dan de helft wordt nu door de Keniaanse collega's (de zogenaamde trainees) verzorgd. Gaat dat dan ook echt lukken vragen we ons nu regelmatig af. We hebben er in de voorbereiding al heel vaak over gesproken. Loslaten is anders vasthouden.

Op zich hebben we er vertrouwen in want  bij de start van de eerste schoolleidersopleiding waren we nog met acht Nederlandse coaches aanwezig (naast de twee Nederlandse trainer/docenten) en die rol is nu dus al volledig overgenomen door Keniaanse  T4T coaches. Ze vertellen ons dat ze nu maar liefst vijf tot zeven keer zijn gecoacht in het afgelopen half jaar. Dat is een prachtresultaat.

Vrijdag hebben wij, Gert Jan en Michiel, samen met de trainees het programma van zaterdag en zondag voorbereid. Zij staan klaar zijn om in de actieve stand te gaan en we hebben de dagen dan ook verdeeld.

Het was spannend zaterdag. Tamasha en Mwanarushi mochten de spits afbijten. Later op de dag kregen Bakari en Mzungu een gedeelte waarin ze in twee groepen een toelichting gaven op de PDSA cirkel. Het verliep echter boven verwachting. Ze hadden hun huiswerk gedaan. Even zelf gegoogeld op de theorie en informatie toegevoegd. Prachtig om te merken. Ze zijn kritisch op de door ons ingebrachte theorie (PDSA, Quinn, Learry, TA, verschillende artikelen).

Vandaag, zondag, lopen wij trots rond. Het gaat lukken. Er ontstaat een course die gedragen wordt door zowel Keniaanse als door Nederlandse collega's. To meet, to learn en to connect. Vanuit gelijkwaardigheid leren en onze Keniaanse collega's stralen uit dat ze staan voor het Teachers 4 Teachers programma.

Ze zijn positief kritisch in hun feedback aan elkaar en op sommige momenten zijn ze streng.' Hoe zo tevreden, je liep uit mister ...' 'De instructie duurde wat te lang, had je geen time-keeper kunnen benoemen, zo kun je dat de volgende keer voorkomen?' 'Maar dat had je goed voor elkaar in jouw instructie.' De feedback wordt met respect en positief kritisch geformuleerd.

Dit blok gaat het over educational leadership en aankomende week gaan de headteachers vier dagen bij elkaar op bezoek om binnen hun eigen team vaardigheden te oefenen. De coach sluit aan om zijn of haar headteachers te begeleiden.

Een missie, visie en twee concrete actieplannen zijn er geformuleerd. Na deze week kunnen ze daaraan nog vijf maanden werken. Voor februari 2018 staat blok drie op de rol.  Eerst hebben we zaterdag nog een evaluatieochtend en sluiten dan later aan bij de final celebration. De samenwerking moet gevierd worden.

Vandaag blijkt dan ook weer dat onze headteachers werken vanuit een focus, met veel energie en de betrokkenheid is hoog. Zowel wij als de groep krijgen veel energie van het samenzijn. We zijn nieuwsgierig naar aankomende week.

Vandaag hebben we de dag afgesloten met een evaluatie. Vooral zo doorgaan is de meest gehoorde opmerking.

Mister Said geeft aan dat hij al heel wat courses gevolgd heeft, maar zelden zo actief, praktisch toepasbaar en passend bij zijn dagelijkse praktijk. Dat is toch prachtige feedback om te krijgen!

We hebben ze voor deze week nog een belangrijk leiderschap advies meegegeven. 'Leadership is walking around, observing en talking. Oftewel "loeren en ouwehoeren'

Deze quote in het Nederlands blijft goed hangen.

Dus als je het ergens in Kwale County of Kenia hoort…..

Gert Jan Veeter en Michiel Leijser

1. Rieky Wattenberg:
    2 oktober 2017
    Fijn dat je er ook van kan genieten,en dat je ziet wat voor goed werk Julie daar doen en dat het goed opgepakt wordt.
    Groetjes Huub en Rieky.
  2. Kees:
    2 oktober 2017
    Samburu = the place to be. Ik ben benieuwd welke school of scholen je gaat bezoeken. Laat mijn naam eens vallen - er lopen bekenden van mij rond. Succes en blijf inderdaad genieten.
  3. Piet:
    2 oktober 2017
    Nog steeds enthousiast, dat is mooi werken. Zelfs al met het komende half jaar bezig. Blijf genieten, let wel op met het eten. En je weet het zet hem op ( zal wel meevallen denk ik)
    Hartelijke groetjes pap en mam
  4. Diana van altena:
    3 oktober 2017
    Wat mooi om te lezen en wat een goed werk geniet er van en kijk voor Enge beesten😎 Nog veel plezier