Mulunguni en Funzi primary

21 februari 2024 - Funzi Island, Kenia

Gisterenmorgen vroeg vertrokken om Mulunguni primary te bezoeken. De reis neemt zeker 2,5 u. in beslag. Eerst rijd je naar Kinango via de weg door Shimba hills (wildpark) en deze is ronduit slecht geworden. Het regenseizoen dat steviger was dan anders vanwege El Niño heeft grote delen van de weg weggespoeld. Safari jema (goede reis) is dan ook wat James ons naroept bij het wegrijden.

Jan (Samen met Gert Jan zijn ze de grondleggers van de schoolleidersopleiding) neemt afscheid deze reis en daarom legt hij een extra bezoek af aan de TTC, dus ik heb hem op de heenweg afgezet en op de terugweg weer opgehaald. Lijkt wel een kinderfeestje: je wordt opgehaald en thuisgebracht :-)  Donderdag reizen we met een grotere delegatie naar de TTC Kwale in Kinango.

Hobbeldebobbel, ik verheug me er nu al op.

Na Jan afgezet te hebben was het nog een halfuurtje naar Mulunguni primary. Grote school met ook een voorgezet onderwijsschool en een kleuterafdeling. De volgende school is namelijk te ver. Eigenlijk staat de school in the middle of knowhere. Omdat de weg van Kinango naar Samburu geasfalteerd is zal het wel drukker worden in deze regio.  De school heeft meer dan 1500 leerlingen en James is de headteacher. Daarnaast is hij ook dominee. De kleinste klas op school heeft 105 leerlingen de grootste 130.

Ga er maar aanstaan. Een klas groter dan de kleinste Lijn 83  basisschool.

Ondanks het hoge leerlingaantal een goede interactieve les gezien in een klas met 122 leerlingen. Een wiskundeles. Deze leerkracht trok alles uit de klas, ze begon met een lied waar van 10 naar 1 werd geteld (In Swahili, zie filmpje), daarna voordoen en nadoen met eigen rekensteentjes (natuurlijk materiaal) om daarna in kleinere groepjes verder te gaan. Misschien maar goed dat er geen meubels zijn in de school, dan zou het niet passen.

James is zich goed aan het ontwikkelen onder begeleiding van Keniaanse coach Juliana.

Gisteren werd ik bij aankomst flink omhelst door Juliana. Ik zag later dat ze flinke rode ogen (red eyes virus) had. Ik begon gisterenavond jeuk te krijgen dus waarschijnlijk zal ik er ook even een dag of wat doorheen moeten. Mwanarusi gaf mij vandaag de tip om te spoelen met kokosmelk of zeewater.

Nou… zeewater is makkelijk geregeld.

Vandaag Funzi Island bezocht en de school Funzi primary. Tot 7/8 jaar geleden lag er nog geen weg en moest je met een boot vanaf een ander dorpje aan de kust, maar nu is er een verhoogde weg gemaakt, tussen de mangroven door. Zojuist reden we terug en was alleen de weg nog vrij van water. Prachtig gezicht.

Op het eiland is veel armoede en ook geen elektriciteit.

Mooie les bijgewoond en in het nagesprek benadrukte de leerkracht dat klassenbezoeken belangrijk zijn om te leren: 'we as human beings make mistakes.'

Na het schoolbezoek een wandeling gemaakt naar de prachtige kust van Funzi en de mangroven.

Even stilgestaan, herinneringen opgehaald en in gedachten bij iemand die onlangs is overleden.

Morgen weer vooruit en naar de TTC.

Nadenken  over de nieuwe course en op welke wijze we elkaar kunnen versterken

To meet, to connect, to learn

1. Esther:
    21 februari 2024
    Weer mooi om te lezen michiel, je doet doede dingen daar. petje af.
  2. Marjan:
    21 februari 2024
    Wat een betrokkenheid van kinderen is er te zien op de foto’s! Aantallen in groepen zegt niet altijd wat…. Maar jeetje dit zijn er wel erg veel in een klas 😜.
    Diep respect voor onze collega’s daar! En diep respect voor de kinderen daar wat een discipline !!

Blijft leuk om te lezen en om de foto’s te zien!
  3. Isabel:
    21 februari 2024
    Ontzettend leuk om te zien en te lezen waar jullie mee bezig zijn.
    Keep up the good work!
    Enne... doe ze de groeten daar...
  4. Piet Leijser:
    21 februari 2024
    Wat een belevenissen weer.
    Fijn dat je zo enthousiast bent over die leerkracht en zijn leerlingen.
    Vereist inderdaad een tomeloze inzet, deskundigheid en gevoel van betrokkenheid. En van de leerlingen natuurlijk ook discipline en betrokkenheid. Zet hem op

Jouw reactie