Stilstaan

6 oktober 2017 - Diani Beach, Kenia

Vandaag de tijd om heel even stil te staan. Pole pole.

De laatste dagen druk geweest met het bezoeken van scholen, bestuursvergaderingen en andere zaken. Zo meteen hebben we een boardmeeting met het Keniaanse bestuur. Dat zijn drie Kenianen (met een verschillende achtergrond) die het bestuur hier vormen. In tegenstelling tot de Nederlandse bestuursleden hebben zij geen uitvoerende taken. Ze hebben bijvoorbeeld de taak om aan lokale fondsenwerving te doen. Het programma van T4T wordt zo sterker verankerd in de samenleving hier.

De afgelopen week is erg goed verlopen. De Keniaanse collega's zijn actief aan het coachen. Ik heb drie Keniaanse coaches bezocht/geobserveerd die een schoolbezoek aflegden. Ik heb verschillende scholen gezien. De kinderen op de school van Foro zijn echt straatarm en er is weinig te eten. De school in de Samburu zone van Cecilia staat in een gebied waar niets te eten en te drinken is. Het was er stoffig en gelukkig kan de school gebruik maken van een voedselproject. Overigens is dat voor sommige kinderen dan ook meteen de enige maaltijd die ze krijgen op de hele dag. Leren met lege maag. Dat gaat niet en dat zie je terug in de scores van de kinderen en dat bepaald weer of kinderen kunnen doorleren. Doorleren geeft meer kans op een baan. Een vicieuze cirkel waar een kind bijna niet uit kan stappen. Schrijnend en het toont het belang van goed onderwijs keihard aan.

Gisterenmorgen een school bezocht en daar een prachtige teamvergadering vol met coöperatieve werkvormen bijgewoond. Een goed voorbeeld.

Wat mij steeds weer verbaast is dat Kenianen zo goedlachs en vriendelijk zijn. Daarnaast zijn ze nieuwsgierig naar ons. 'Hoe regelen jullie het in Nederland? Rijden jullie rechts? Dat is raar. Met hoeveel vrouwen ben je getrouwd? Maar met één? Wat moeten al die vrouwen dan die geen man hebben?'

Er zijn culturele verschillen, maar ook overeenkomsten. Bij ons doet de leerkracht voor de klas er ook toe. Methodes en materialen zijn ondergeschikt daaraan. Ook hier kijken mensen eerst naar buiten voordat ze reflecteren op eigen handelen.

Voor nu genoeg. Ik ga naar het overleg. Morgen eerst de afronding van blok twee van de schoolleaderscourse en daarna sluiten we aan bij de final celebration.

Hopelijk is het weer goed. Het zou kunnen regenen. Dan verandert hier de weg in een groot modderbad. Afgelopen week heb ik een bui meegemaakt en daarna waren de wegen onbegaanbaar. Gelukkig was ik in Kwale en daar loopt een asfaltweg naartoe.

Kwaheri

1. Rieky Wattenberg:
    6 oktober 2017
    Fijn dat je kunt zien dat je goed werk verricht.wij kunnen ons dat niet voorstellen dat de kinderen zo weinig te eten hebben .
    Groetjes van ons.
  2. Piet:
    6 oktober 2017
    Mooi dat je vooruitgang merkt, daar doe je het tenslotte voor. Regen kennen we hier deze dagen ook, maar geen problemen zoals daar bij jou natuurlijk. Probeer wel zo af en toe te ontspannen. Voor de komende dagen nog zet hem op.Groetjes Corry en Piet
  3. Janneke Folker:
    6 oktober 2017
    Weer een indrukwekkende reis zo te lezen! Geniet er nog even van!
  4. Anny Janssen:
    6 oktober 2017
    Je weet waar je het voor doet.zet hem op
    Verder nog een goed verblijf.Cor en Anny