Het is de manier waarop

16 februari 2018 - Diani Beach, Kenia

image

Ik heb vanavond laat toch nog even de behoefte om de eerste ervaringen te delen.

Gisteren kwamen we halverwege de dag aan in ons hotel in Diani. De reis hiernaartoe voelt vooral als thuiskomen voor mij. Het voelt na anderhalve dag of ik alweer weken hier vertoef. Het begint met de herkenning van de speciale geur die je ruikt als je uit het vliegtuig stapt, maar ook de verkeerschaos in Mombasa en het wordt versterkt door het weerzien van oude bekenden.

De verkeerschaos is trouwens georganiseerder dan het lijkt en soms bekruipt mij het gevoel dat bij gebrek aan regels, verkeerlichten en borden het soms beter loopt dan bij ons in Nederland. Je moet er echter wel even aan wennen en vandaag heb ik het verkeer even kunnen observeren omdat ik moest wachten op vervoer. Maar alles vindt hier zijn weg door het verkeer. Je hebt het dan over voetgangers, auto's, tuk tuk's (Toek Toek), kuddes met dieren, fietsen, karren, vrachtwagens en mensen die vervoerd worden door boda boda's (motorrijders die je vervoeren). Er stak zelfs een gehandicapte man over. Misschien lukt het mij om deze week een filmpje daarvan aan mijn blog toe te voegen. Dat zal van de wifi afhangen.

Vanmorgen zijn we als bestuur gestart met een bijeenkomst waarin mensen uit de hele lijn van het educatieve systeem  (inclusief de CDE: County director of education; madam Bridget Wambua) aanwezig waren. Zij hadden dit georganiseerd en bekostigd! om ons mee te nemen in de curriculum verandering die Kenia doormaakt. Met name de veranderende rol van de leerkracht is een belangrijk thema dat natuurlijk ook in onze programma's op de kaart staat. Betere integratie van leerstof, actieve leerhouding stimuleren, kritisch denkvermogen ontwikkelen en een leerkracht die meer begeleidt dan leerstof overbrengt, zijn slechts enkele veranderingen die doorgevoerd worden. Over één jaar moet de verandering doorgevoerd zijn en ze hebben nu een aantal pilots lopen in county Kwale.

Ik ben trots op vanmorgen en vooral op het eigenaarschap dat ze nu zelf nemen. Leerkrachten en directeuren waren al overtuigd van de kracht van actief leren en de coachende aanpak, maar nu zijn ook hun leidinggevenden op deze boot gesprongen. Top. Zo zie je dat  veranderingen van onderaf soms vanzelf naar boven borrelen.

Wat vooral fantastisch was dat er leerkrachten waren uitgenodigd om aan ons voorbeelden geven van lessen uit het nieuwe curriculum. Ik was verkocht door een vrouwelijke leerkracht die een lesvoorbereiding met ons doornam over tandenpoetsen (Totiebrush). Wat een krachtige persoonlijkheid.

Het is de manier waarop iemand je meeneemt in de lesstof blijkt wel weer. Het had volgens mij ook over kernfysica kunnen gaan en dan waren we nog geboeid geweest.

Vanmiddag heb ik genoten van de Nederlandse collega's die hun workshopplannen doornamen met de Keniaanse facilitators (Keniaanse collega's die ondersteunen en in het verleden vaak onze opleiding gevolgd hebben).

Ook hier zag ik shining eyes en proefde ik energie van beide kanten. Het viel mij op hoe goed de Nederlandse collega's waren voorbereid. Ze hebben vele coöperatieve werkvormen uitgedacht om de Kenianen interactief te laten werken met elkaar. To meet, to connect and to learn.

Het is de manier waarop en ik verwacht dat ze morgen enthousiast terug zullen komen na hun workshops.

Morgenvroeg start ik bij de schoolleideropleiding en ik ben erg nieuwsgierig omdat de Keniaanse trainers in dit derde blok flink aan het werk gaan.

Daarover later meer.

1. Rieky Wattenberg:
    16 februari 2018
    Ik hoop dat je een prettige en leerzame tijd hebt.
    Groetjes van ons. Huub en Rieky
  2. Juut:
    17 februari 2018
    Het voelt alsof ik er zelf weer zit. Genieten. Top dat er zoveel gebeurt op topniveau. Hulde aan T4T. Groet Juut.
  3. Piet:
    17 februari 2018
    Fijn om te lezen dat je zoveel verbetering ziet. Lekker enthousiast. Zet hem op
  4. Henk Pepping:
    18 februari 2018