To organize?? The fifth schoolleaderscourse

21 september 2019 - Kwale County, Kenia

De eerste twee dagen zijn omgevlogen. Tijd voor een eerste blog.

Ik kijk tevreden terug op vandaag, de eerste dag van de nieuwe schoolleidersopleiding. Alweer de vijfde opleiding. Bijzonder is dat Gert Jan en ik nu 'moeten' samenwerken met de vier afgestudeerde Keniaanse trainers. Doordat de Keniaanse trainers in februari zijn afgestudeerd zijn het nu onze collega's geworden. Samenwerken op afstand en dat heeft van ons in de voorgaande maanden een andere voorbereiding gevraagd. Daarnaast vraagt het afstemming hier en in connectie (to meet, to connect) maak je toch weer nieuwe keuzes met elkaar (to learn)

Vanmorgen gestart met een gezelschap van meer dan dertig Kenianen aangevuld  met maar twee mzungu's (zoals ze witte mensen hier noemen). Als ik nu terugdenk aan mijn allereerste reis in 2011 dan is er heel veel veranderd. In de toenmalige schoolleidersopleiding (de tweede) werden er zestien Keniaanse schoolleiders opgeleid. De course werd toen ondersteund door acht Nederlandse  coaches en twee Nederlandse trainers.

Vanmorgen waren er zeventien Keniaanse studenten, vier Keniaanse coaches, vier Keniaanse coaches in opleiding, zes Keniaanse coaches en één Keniaanse trainer coach in opleiding. Het is bijna niet meer te volgen, maar toch een ontwikkeling waar we als T4T trots op kunnen zijn. Misschien tijd voor de aanvulling van ons motto met to organize. Nee hoor!

We hebben vooraf veel contact gehad met onze Keniaanse trainers, maar het blijkt toch ook maar weer dat het erg belangrijk is om gezamenlijk voor te bereiden. Samen hebben we gisteren  het programma doorgenomen, de taken verdeeld en  afspraken gemaakt. Het was goed om Mzungu, Tamasha, Bakari en Mwanurusi weer te zien. Een warm welkom. In de middag sloten ook de Keniaanse coaches (Suleiman, Fatuma, Juliana, Mohamed, Masoud en John) aan. Ook was Mishi er even bij, zij start de opleiding tot 'trainer coach'.  Daarnaast waren bij de start vanmorgen vier coachees: Esther, Waraka, Vesso en Swaleh aanwezig. Dit zijn onze Keniaanse coaches in opleiding.

Oftewel, het eigenaarschap verschuift. Zij worden stap voor stap verder verantwoordelijk voor de opleiding en de coaching gedurende het jaar.

Ook in de andere workshops die gegeven worden in Kwale County krijgen Keniaanse collega's een steeds grotere rol.

Loslaten is anders vasthouden.

Maar ik constateer ook dat we nog even moeten blijven vasthouden. De verantwoordelijkheid verschuift echter.  Samen zetten we stappen vooruit.

To meet, to connect, to learn.

Samen zijn we sterk.

Op naar de rest van de week.

1. Judith Sliedregt:
    21 september 2019
    😊😉
  2. Marion:
    21 september 2019
    Wat mooi om dit al bereikt te hebben. Veel plezier nog.
  3. Rieky Wattenberg:
    22 september 2019
    Fijn Michiel al zoveel bereikt geniet ervan.
  4. Piet Leijser:
    22 september 2019
    Je zit er zo te zien belangstellend en ontspannend bij. Mooi om te lezen dat er goede resultaten worden geboekt. Geniet ervan en zet hem op. Groetjes van ons.
  5. Lotte:
    24 september 2019