Annulering reis

23 september 2015 - Molenhoek, Nederland

Om toch nog iets meer uitleg te geven nav mijn korte berichtje van afgelopen zaterdag.

'Tot onze grote teleurstelling hebben we de najaarsreis voor directeuren, coaches en inspecteurs moeten annuleren. Dat er al drie weken gestaakt wordt door de leraren in de government schools wisten we, maar met onze flexibiliteit dachten we adequate oplossingen gevonden te hebben door privat schools in te schakelen. Zij deden namelijk niet mee met de staking, dus konden we in deze scholen terecht. De directeuren van de government schools waren bereid om onze workshops en trainingen gedurende de staking te blijven volgen. Zo belangrijk vindt men de bijdrage van T4T dus. Maar nu heeft de regering verordonneerd, dat alle scholen vanaf maandag dicht moeten. De eindtoetsen (KCPE) gaan overigens wel gewoon door. Dat zal dus wel een fijne score opleveren. Behalve voor teleurstelling van de gretige, goed voorbereide Nederlandse ploeg zorgt dit uiteraard ook voor veel ongemak bij T4T. Alle tickets en het hotel zijn namelijk al geboekt. Gelukkig kunnen deze worden omgeboekt naar de voorjaarsreis (18-28 februari 2016), met inbegrip van eventuele wijzigingen van namen, maar geheel kosteloos zal dat uiteraard niet gaan. De grootste ongemakken liggen echter bij de leerlingen en de leraren in Kenia, ook financieel.  De kinderen krijgen naast geen les nu ook geen lunch meer op school en de leraren ontvangen tijdens de staking geen salaris. Zij moeten maar zien hoe zij aan geld komen. Hieruit blijkt, dat de staking echt wel ergens om gaat. Twee jaar geleden staakten de leraren ook al met als resultaat de nodige toezeggingen. Deze zijn echter door de regering nooit nagekomen en nu zegt men er geen geld voor te hebben. Het gaat nu dus hard tegen hard en de staking zal waarschijnlijk nog wel even voortduren.'

Voor het hele krantenartikel