Vertrek woensdag, Schoolleaderscourse blok 4

14 februari 2016 - Molenhoek, Nederland

Aankomende woensdag gaat het dan toch gebeuren. De reis die verplaatst werd in september gaat dan van start. In september moesten we op het allerlaatste moment annuleren omdat het onderwijs in Kenia aan het staken was en ook de laatste scholen van de minister moesten sluiten. De scholen kregen net na die periode zomervakantie en als het goed is draaien ze nu alweer een paar weken.

Het was voor mij nog even bikkelen om alles op tijd klaar te hebben. Ik moest ;-) natuurlijk eerst carnaval vieren en die is super verlopen. Daarna moest ik drie dagen aan de studie om alle opdrachten en een paper voor ondernemingsstrategie op tijd af te hebben (de deadlines liggen in de komende 2 weken). Ruim 8000 woorden verder. Pff., maar af! Ik zit nu op de helft van mijn studie. Vandaag en gister nog feest voor de jarige Bram, 8 alweer.

Ik ben benieuwd hoe het ervoor staat in Kenia en hoe de directeuren met hun teams weer van start zijn gegaan.

Het onderwerp van dit blok is het leiding geven aan een team. De training bestaat uit groepsdynamica, het voorbereiden en leiden van een vergadering, coöperatieve werkvormen en ook de roos van Leary zal wederom onderdeel zijn van deze training.

Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen die de groep gemaakt heeft en extra nieuwsgierig naar de vorderingen van Massoud en Bakari. Het is nu een jaar geleden dat wij in Kenia waren en hopelijk hebben ze daar zelf het leerproces voortgezet. De vorige reis die wij moesten annuleren (september 2015 ivm onrust in ons werkgebied) heeft ons geleerd dat ze zelf pro-actief verder gaan.

Ik verheug me op het werken met hen en het weerzien van hun teams. Bakari (niet te verwarren met de Bakari die nu deelneemt aan de opleiding) heeft in de tussentijd de rol van coach overgenomen en hopelijk heeft hij de 2 directeuren in opleiding nog bezocht op hun werkplek. Anderzijds hebben zij in de weken van de staking zelf niets kunnen uitvoeren en ook geen salaris kregen!

In deze reis zullen er ook Nederlandse directeuren vanuit het basis- en speciaal onderwijs meereizen die workshops gaan verzorgen in de regio. Daarnaast zullen er mensen van de onderwijsinspectie deelnemen aan onze reis en mensen vanuit voorgezet onderwijs. Op deze manier probeert Teachers 4 Teachers een impuls te geven aan het verbeteren van het onderwijs in Kwale County. Meer informatie hierover is te vinden op http://www.teachers4teachers.nl

Voor nu even genoeg. Het volgende bericht komt later deze week.

Vanuit Kenia.

Karibu Kenia

1. Piet:
    14 februari 2016
    Veel succes en plezier daar en kom weer veilig terug.
    Groetjes corry en piet.
  2. Kees:
    Hoi Michiel
    Veel (werk) plezier in Kenia. Ik kijk uit naar je verhalen! Jambo.
  3. Lotte:
    Jambo
    Heel veel plezier en suc6 weer in Kenia. IK hoop dat je het weer leuk hebt en dat de directeuren weer lekker aan het werk zijn. Ik heb al zin in je volgende reisverhaal. Ook nog een fijne reis.
    Kwaheri Lotte
  4. Ilse Leijser:
    14 februari 2016
    Heel veel plezier en succes daar!
    Geniet ervan!

Dikke kus, Ilse
  5. Annelies Neyenhuis:
    15 februari 2016
    Michiel, ik wens je een goede reis en een prettig verblijf toe in Kenia. Kom weer goed terug.
    Groeten Annelies
  6. Rieky Wattenberg:
    15 februari 2016
    Veel succes in Kenia, en een goede reis.
    Huub en Rieky.
  7. Stefani:
    Heel veel plezier en veel succes in Kenia. groeten Stefani
  8. Esther:
    16 februari 2016
    Michiel, veel succes en leer plezier daar

groet esther