Education is future

22 oktober 2021 - Katwijk, Nederland

Ik ben weer thuis na een intensieve week.

Erg trots op wat de Keniaanse collega's in de voorgaande 18 maanden hebben voortgezet. Ik ben erg geschrokken van de effecten van een lockdown van 9 maanden. Er zijn kinderen niet meer op de school teruggekeerd, meisjes zijn zwanger geraakt, kinderen zijn verslaafd geraakt en soms in de criminaliteit beland. De problemen zijn het grootst in de gebieden die wat verder van de kust afliggen. Gebieden die op dit moment ook nog eens te maken hebben met de ernstigste droogte sinds jaren. Er is daar al meer dan een jaar geen noemenswaardige regenval geweest. Het regenseizoen heeft deze gebieden dit jaar overgeslagen zo lijkt het. Moeilijke omstandigheden maar de mensen zetten hun schouders eronder en proberen er het beste van te maken. Ook het geloof heeft een nog stevigere plaats gekregen zo lijkt het. 'Gods purpose' wordt in bijna elke bijeenkomst wel genoemd. Ik heb drie dagen gewerkt op een locatie naast een kerk waar de voorganger uren achter elkaar  stond te prediken, eigenlijk bijna schreeuwen, met heel wat; halleluja halleluja en amen amen. We konden elkaar soms nog maar net verstaan :-)

20211017_150208

De leerkrachten in Kenia proberen er het beste van te maken in vaak zeer moeilijke omstandigheden. Toch maken zij het grote verschil!

Onderwijs is zo belangrijk voor een kansrijke toekomst. Education is future! We gaan met T4T weer terug in februari om het onderwijs,  samen met de Kenianen verder te verbeteren. Ze waren zo blij om ons weer te zien (ook al waren we maar met z'n drieën, we zijn overal gezien blijkt wel uit de vele reacties) en er was grote zorg dat we nooit meer zouden terugkomen.

Nu eerst oost west thuis best. Het is hier lekker koud, winderig en regenachtig.

Maar daarnaast ook alweer aan het vooruitkijken.

1. Judith Sliedregt:
    22 oktober 2021
    Goede keus geweest om te gaan dus. En mooi te ervaren dat T4T een echt begrip is en zo gewild.
  2. Marion:
    22 oktober 2021
    Wat een mooie reisverslagen. Ik zie nu al naar het voorjaar uit. Om te lezen hoe alles, ook daar, weer vooruit gaat. Fijne herfstvakantie.
  3. Piet Leijser:
    22 oktober 2021
    Dus zowel positieve als negatieve ervaringen.
    Dus jullie gezicht volgend jaar opnieuw laten zien lijkt me erg belangrijk. Succes verder hier en daar.