Nieuwsgierig! Nieuwe reis.

25 september 2017 - Nijmegen, Nederland

Kenia.ML-600x400

Woensdagmiddag is het zover. Ik reis weer voor T4T naar Kwale county.

Ik heb er zin in. De voorbereidingen zijn klaar. Ik heb samen met Gert Jan het programma van Blok 2 uitgewerkt. Wij gaan verder waar Jan en Belinda de vorige keer zijn gestopt. Blok 2 gaat over onderwijskundig leiderschap. Het ontwikkelen van een missie/visie op schoolniveau, het analyseren van data en de rol van leiderschap op school . Ik ben benieuwd hoe de Keniaanse deelnemers van deze schoolleaderscourse zich ontwikkeld hebben in het afgelopen half jaar. Ik heb vorig jaar september de deelnemers mee geselecteerd, maar zie ze aankomende week voor het eerst als cursist. Altijd leuk een nieuwe groep mensen, maar ook weer spannend! Eerst de namen maar eens onthouden.

Sanura, Peter, Zuma, Mangisi, Khadija, Said, Fabia, Mwanamwinyi, Cecilia, Juma, Esther, Waraka, Nyundo, Farida, Swaleh, Abdhala

Ook verheug ik mij op het weerzien met alle Keniaanse collega's, waarmee ik toch al weer een tijd samenwerk.

We dragen in dit blok onze rol voor een deel over aan de vijf Kenianen . Zij gaan onze rol overnemen.

We zijn er klaar voor. Ik ben benieuwd naar de nieuwe manier van samenwerken. Hieronder een blok algemene informatie over de vierde schooleaderscourse. Voor diegene die geen Facebook of LinkIn hebben.

Mijn volgende blog schrijf ik vanuit Kwale. Eerst maar eens de reis maken. Ik ben benieuwd hoe het is in Kenia. De verkiezingen die opnieuw gehouden worden, de droogte..........

Michiel

________________________________________________________

Schoolleaderscourse

Teachers4Teachers verzorgt al geruime tijd een schoolleidersopleiding voor schooldirecteuren van de basisscholen in Kenia. De opleiding duurt twee jaar en bevat de volgende vier modules:

·         persoonlijk leiderschap,

·         onderwijskundig leiderschap,

·         coachend leiderschap,

·         leidinggeven aan een team.

Op de zaterdag en zondag in oktober worden de directeuren onderwezen in de theorie van bovenstaande onderdelen van leidinggeven en ze worden getraind in de manier waarop ze deze theorie in praktijk kunnen brengen. De daaropvolgende maandag dinsdag en donderdag en vrijdag wordt deze theorie op de eigen scholen in praktijk gebracht. Daarbij worden de cursist-directeuren begeleid en ondersteund door een coach. Deze coach is een door Teachers4Teachers opgeleide Keniaanse coach. Iedere coach begeleidt twee directeuren.  Na deze week vindt er op zaterdag een terugblik plaats op het geen geleerd en in praktijk gebracht is. De sessie wordt afgerond met een praktijkopdracht voor de komende zes maanden. Na een half jaar komen we terug en wordt een nieuwe module behandeld. Er vindt een herhaling plaats van datgene wat een half jaar geleden is gedaan en verder geoefend is op de eigen school. De coach heeft dit proces begeleid.

Uniek aan deze vierde schoolleaderscourse is dat vijf Keniaanse headteachers, die onze opleiding tot coach al afgerond hebben, opgeleid worden als trainer/docent van de course. Zij worden begeleid door twee Nederlandse trainers/docenten en nemen hun rol nu in oktober al gedeeltelijk over. Doel is dat een volgende schoolleidersopleiding grotendeels door Keniaanse trainers/docenten gegeven kan worden.

Tijdens de vijfde bijeenkomst, over anderhalf jaar, worden de kandidaten geëxamineerd op basis van een theorie-examen. Dit bestaat uit een aantal multiplechoice vragen en een serie praktijkopdrachten die op de eigen school onder toezicht van een examinator moeten worden uitgevoerd. De diploma-uitreiking aan de geslaagde kandidaten vindt plaats tijdens de zogenaamde “final celebration”, Hierbij zijn het bestuur van T4T en alle Nederlandse en Keniaanse deelnemers aanwezig zijn. Er zijn drie schoolleidersopleidingen gerealiseerd en afgelopen februari  is de vierde opleiding van start gegaan.

1. Rieky Wattenberg:
    25 september 2017
    Veel succes met al jullie plannen. Goede reis voor komende woensdag.geniet ervan.
  2. Piet:
    25 september 2017
    Heel wat van plan succes daarmee en tot woensdag
  3. Christel:
    26 september 2017
    Beste Michiel,
    Een goede reis gewenst! En natuurlijk heel veel plezier gewenst. Het wederzien met alle T4T-ers zal vast heel fijn zijn!
    Doe iedereen maar veel hartelijke groeten.
    Fijn dat je blogt!
    Succes en groeten van Christel
  4. Kees:
    26 september 2017
    Hoi Michiel, wederom veel plezier daar - iedereen die er geweest is, weet wat T4T daar allemaal doet - de Kenianen zien uit naar jullie komst!
    Kees Hamers