Teachers 4 Teachers doet het anders. To meet- To connect - To learn

10 oktober 2016 - Nijmegen, Nederland

Weer terug in Nederland. Sinds gisteravond weer thuis. 11 Dagen weg geweest. Hard werken, lange dagen maar vol onvergetelijke ervaringen en ontmoetingen.

Wat is het koud hier. Dat is wennen!

Mijn laatste reisverslag waarin ik terugkijk op de laatste dagen van de september/oktoberreis van Teachers 4 Teachers.

image

Een bijzondere reis. Dit omdat we de schoolleaderscourse 3 afronden, maar ook omdat Mia Mollee een stapje terug doet.

Mia Mollee is sinds lange tijd (2003) voorzitster van T4T. Ze heeft samen met enkele andere betrokkenen T4T gemaakt tot wat het nu is. Door het anders te doen. Veel mensen en bedrijven sponsoren scholen door gebouwen neer te zetten en/of schoolmaterialen, waterputten etc. te sponsoren.

T4T doet het anders; TO MEET-TO CONNECT -TO LEARN .

Door onderwijs professionals in deze volgorde met elkaar in contact te laten komen bouwen ze samen verder aan de verbetering van onderwijs. Een krachtig concept dat zich binnen Kwale County heeft bewezen. In verschillende lagen van het Keniaanse onderwijssysteem wordt met ons samengewerkt om het onderwijs te verbeteren. T4T kan trots zijn en zeker Mia!

Even stilstaan bij het succes is belangrijk. Omdat T4T het anders doet is het soms lastig om sponsoren te vinden. Wij bouwen aan een duurzame onderwijs verbetering in Kwale County Kenia. Dit kost tijd en een lange adem. We zetten geen gebouwen neer (dat doen anderen), maar brengen onderwijsprofessionals uit beide landen bij elkaar. Ook voor Nederlandse deelnemers is dit een onvergetelijke leerervaring.

T4T staat ondertussen op de kaart in Kenia, dat bleek afgelopen zaterdag wel. De gouverneur liet dat blijken doordat hij zaterdag op de Final Celebration aanwezig was. Om Mia te bedanken, maar ook om de headteachers die afstudeerden te feliciteren. Kijk vooral het filmpje op deze website. Prachtige woorden van de gouverneur. Voor ons een bewijs dat we ertoe doen!

Trots ben ik ook op de directeuren die het gehaald hebben. Helaas is er één gezakt en krijgen twee Keniaanse collega's een herkansing. Ze hadden echter onvoldoende gescoord en bij een opleiding hoort een examen. Daarover meer in eerdere reisverslagen. Ook dit heeft impact gehad. Ik hoorde in meerdere speeches dat eraan gerefereerd werd.

Een mooi resultaat. Ik heb ook nog een video toegevoegd waar het Kwale kinderkoor zingt en een video van een zanger die een nummer ten gehore bracht speciaal voor Mia's afscheid. Op het nummer Malaika.

Prachtig en ontroerend. Mia bedankt! Gelukkig blijf je nog betrokken op de achtergrond, maar ook de nieuwe voorzitter staat al te trappelen.

Nu eerst tijd voor mijn gezin, de werkzaamheden hier weer oppakken, studie afronden en dan ook weer nadenken over het nieuwe curriculum voor de vierde schoolleaderscourse, het opleiden van de Keniaanse trainers en de derde opleiding voor Keniaanse coaches. Ze worden steeds meer zelf verantwoordelijk. Een goede ontwikkeling waarin we ook al echt stappen gezet hebben. Op naar een duurzame onderwijsverbetering en een verbetering van onderwijskundig leiderschap in Kwale County.

Hakuna Matata

1. Jos Heijligers:
    10 oktober 2016
    Interessant om te lezen dat er steeds weer stappen gemaakt worden. Goed gedaan.Mooi die kleding trouwens...
    Welkom thuis trouwens in het wat koudere Nederland.
  2. Lotte:
    10 oktober 2016
    Ik vind het wel fijn dat je weer thuis bent. Maar ook wel heel leuk dat je dit allemaal hebt gedaan in Kenia!!
    Xx
  3. Paul Seeger:
    10 oktober 2016
    Klinkt goed. Doorgaan is zeker de moeite waard zo te te lezen.