Verschillende omstandigheden en krachtige teams! Reisverslag dag 6 en 7 06-10-2016

6 oktober 2016 - Ukunda, Kenia

Na twee lage dagen reizen toch weer tijd gemaakt voor een nieuw reisverslag.

Gisteren moest ik een assessment afnemen op de Mkulung’ombo Primary school.

Gisteren uren gereden, via Shimba hills, met  een hoop gehobbel over wegen die wij in Nederland niet kennen. Zo slecht bestaan ze bij ons niet meer. Geen asfalt en dat betekent dat wegen veranderen in een soort wasbordjes en daarnaast liggen ze vol met grote rotsblokken. Zelfs de taxichauffeur noemde het een experience.

In Kinango de weg gevraagd en toen ging het mis. Ook nog even gebeld met één van de headteachers en hij gaf aan dat we naar de Mkang’ombe Primary moesten. Dat klink overigens hetzelfde in het Swahili (of beter gezegd bijna hetzelfde!). Gevolg was dat ik na 2,5 uur rijden op de verkeerde school stond. Bleek ook nog dat de headteacher die ik zocht daar twee jaar geleden nog headteacher was. Toeval bestaat niet. Uiteindelijk mochten we weer 1,5 u. in de auto om op de goede school uit te komen. Ik heb gisteren dus 8 uur in de auto gezeten (ik had in mijn bericht op Facebook 6 uur gezet maar dat was een rekenfout).

Toen ik op de school kwam bleek deze school in niemandland te liggen. De school staat boven op een berg en er liggen slechts enkele huisjes bij. Het is er super droog en er groet bijna niets meer. Het is ook een school met slechts twee leerkrachten van de overheid en 2 door ouders betaalde leerkrachten. Kinderen kwamen soms een half jaar niet naar school; vanwege droogte, gebrek aan eten en omdat hun ouders geen werk hadden. Zo slecht heb ik de omstandigheden nog niet vaak aangetroffen hier.

Maar er staat een bevlogen headteacher die er met zijn leerkrachten voor gaat. De teamkamer is niet meer dan een lemen hutje, maar daarbinnen ontstond een teamgesprek waar menig team nog een puntje aan kan zuigen. Professioneel en er werd gekeken naar eigen leerkracht handelen.  Net als bij ons worden de problemen vaak extern gezocht (ouders, overheid, droogte, criminaliteit, zwangerschappen) en het wordt vaak moeilijk gevonden om naar binnen te kijken. Eigen leerkracht handelen werd in deze vergadering echter kritisch onder de loep genomen en er werd actief gezocht naar oplossingen. Er staat een krachtig team op een plaats waar de omstandigheden wel heel moeilijk zijn.

Eén van deze problemen is het vroegtijdig schoolverlaten omdat kinderen van hun ouders in Mombassa aan het werk moesten. Kinderen van jonge leeftijd schijnen gewild te zijn in de stad!

Vandaag een andere school bezocht. De Kafindri Primary school. Deze school bevindt zich in de buurt van de doorgangsweg tussen Mombassa en Nairobi.

Ik moest vanmorgen lang wachten voor de ferry. Nadat we een voorkeursbehandeling kregen (de chauffeur kent iemand en regelde daar wat mee) stonden we dan toch eindelijk vooraan. Net voordat we de pont op konden rijden brak er paniek uit tussen de mensen uit die te voet oversteken. Zij staan in een soort sluis te wachten, het zijn er echt duizenden. Mensen vielen over elkaar en er brak paniek uit. Het voelde erg dreigend allemaal en gelukkig konden wij snel de pont op. Ik weet niet hoe het afgelopen is.

Daarna door het altijd drukke Mombassa gereden en toen kwamen we al snel op de school aan. Uiteindelijk 3 uur over gedaan.

Deze school staat in een heel andere omgeving. Het gebouw was zelfs twee hoog en de leerkrachtenkamer en directiekamer zijn zelfs voor Keniaanse begrippen luxe.

Ook hier een hardwerkend team ontmoet. Een groot team met wel 30 leerkrachten en de vergadering verliep professioneel.  Mooi om van dit team te constateren dat ze wilden gaan werken aan hun eigen professionaliteit. Dat hoor je niet vaak.

Samen met het team gesproken over het nut van klassenbezoeken en ze uitgedaagd om dat ook bij elkaar te doen.

Ik heb twee interessante dagen achter de rug met heel wat kilometers in de benen. Morgen naar de laatste school en dan kunnen we laten weten wie er geslaagd zijn.

Zaterdag celebration, dan staan we stil bij de Kenianen (coaches en headteachers) die geslaagd zijn. Samen met alle directeuren die deelgenomen hebben aan de workshops. Dat zal een groot feest worden.

image

1. Rieky Wattenberg:
    7 oktober 2016
    Dat is even wat anders dan hier in nederland,wij vinden het al ver als we 2 uur in de auto van A naar B moeten, en dan over snelle en goede wegen.maar morgen een feestelijke dag en dan weet je waarvoor je het doet.groetjes en geniet nog van die laatste paar dagen.
    Groetjes Huub en Rieky.
  2. Lotte:
    7 oktober 2016
    Leuk dat ook al is het een kleine school ze toch veel kunnen en doen! Veel plezier bij de celebration. Ik ben ook wel blij dat je daarna weer thuis komt!
  3. Ilse Leijser:
    7 oktober 2016
    Mooi verhaal weer! Veel succes nog en ook veel plezier bij de celebration! Tot gauw! Dikke kus van ons Xxxx
  4. Piet:
    7 oktober 2016
    Ondanks de slechte omstandigheden fijn om te lezen dat je zulke betrokken mensen hebt ontmoet. Dat zal je denk ik toch wel goed doen. Begrijp ik ook uit je verhaal. Nog een paar dagen, zet hem op.
  5. Juut:
    10 oktober 2016
    Aan de foto's te zien was het idd een groot feest zaterdag.
    Mooie afsluiting. Zie je gauw weer.