Shifting the power

21 februari 2022 - Kwale County, Kenia

Wat doe ik hier weer een energie op deze week. Donderdagmorgen aangekomen na een vermoeiende reis.  Woensdagmorgen vertrokken om vervolgens pas 24 uur later in ons hotel te arriveren. Met het vliegtuig via Amsterdam, London Heathrow en Nairobi naar Mombasa gevlogen. Daar werden we hartelijk welkom geheten door Francis.  Vervolgens de  koffers uitgepakt en meteen door naar het eerste overleg. Na 36 uur zonder slaap (op 2 uurtjes in het vliegtuig na) werd ik afgelopen vrijdagmorgen als herboren wakker.

Doordat we net als in het najaar vanwege Covid slechts met een hele kleine delegatie kunnen gaan staat ons een hoop te doen hier. De voorgaande 2 jaar hebben aangetoond dat er meer eigenaarschap in Keniaanse handen kan komen liggen, sneller dan we vooraf hadden voorzien. Bij de schooleaderscourse hebben onze Keniaanse collega's al de leiding, waarbij wij nog slechts ondersteunen. In oktober 2021 verliep dit al boven verwachting en ook nu blijkt weer op de voorbereidingsdag dat ze actief hun rol pakken. Tevens werken ze als team op een positieve wijze samen. Prachtig om dat te zien en om daar zelf onderdeel van te mogen zijn! Gert Jan (mede bestuurslid en ook verantwoordelijk voor de schoolleaderscourse) keek zijn ogen uit. Ik had deze ervaring natuurlijk al in oktober gehad, maar zie nu dat ze nog beter op elkaar ingespeeld raken en dat ze met zichtbaar plezier voor de groep staan.

Deze week worden er 6 T4T workshops (1 Special Needs education, 2 primary schools, 1 secondary school en 2 Early child development) gegeven door Keniaanse workshopleiders. Ik heb er een aantal bezocht en ben erg positief.

De Corona pandemie maakt dat wij nu al 2 jaar een aangepast programma draaien, maar de pandemie leert ons ook dat er in Kwale County diverse mensen zijn die het T4T  gedachtengoed uitdragen en dat is natuurlijk ook onze bedoeling met shifting the power, de verantwoordelijkheid komt stap voor stap in Keniaanse handen. Er zijn zeker al mooie stappen gezet, ik ben echt verrast in de workshops van de Keniaanse workshopleiders. Goede inhoudelijke en interactieve bijeenkomsten heb ik gezien.

Ze missen ons hier wel. Overal wordt gevraagd wanneer we weer komen en Covid verdwijnt ook hier met de dag verder uit het straatbeeld. Waar in oktober handen schudden uit de boze was is de oude manier, een stevige handshake, met daar bij de woorden Jambo of mambo al weer bijna terug. De mondkapjes zijn er nog maar zitten en hangen op plaatsen zodat ze volgens mij tegen Covid weinig zullen doen;-)

Daarnaast valt me vanuit hier op dat in Nederland het Covid-nieuws uit de media verdwenen lijkt te zijn. Uit automatisme kijk ik dagelijks op de  Nederlandse nieuwspagina's naar de besmettingscijfers, maar deze vind ik al dagen niet meer. Weggewaaid met de storm misschien?

Nu weer op pad en op werkbezoek.

Ik kan niet wachten, nu eerst ontbijt!

1. Gerard:
    21 februari 2022
    Mooi om te lezen, goed werk. Zeker de moeite waard om verbinding er maken met Talent voor Onderwijs. Veel plezier en gauw tot ziens!
  2. Piet Leijser:
    21 februari 2022
    Dat klinkt weer lekker enthousiast. Mooi om te lezen. Je voelt je er weer helemaal thuis. Onze gedachten gaan natuurlijk naar 2 jaar terug. Groeten aan Francis. Zet hem op.
  3. Judith Sliedregt:
    succes weer met elkaar
  4. Marion:
    21 februari 2022
    Fijn dat je weer mocht gaan.
  5. Esther:
    22 februari 2022
    Succes Michiel, mooi week doen jullie daar
  6. Rieky Wattenberg:
    22 februari 2022