Why

22 februari 2018 - Diani Beach, Kenia

imageimage

In het vorige blog ben ik vergeten te schrijven dat we afgelopen zondagmorgen een kerkbezoek hebben afgelegd bij de Pentacostal Assemblies of God (Kenya), ofwel de PAG Church Ukunda. Een bijzondere ervaring vol met gospel en swingende mensen. Als groep vonden we het na anderhalf uur wel genoeg en gingen we swingend de kerk uit. De mensen gaven ons een high five en de kinderen voelden ons aan de armen. Een Mzungu (blanke) is een bijzonderheid. Nu terug naar mijn ervaringen van de afgelopen drie dagen. Eergisteren op bezoek geweest bij een headteacher en zijn school staat pal naast de airstrip van Ukunda. Deze wordt uitgebreid dus er is een nieuwe school gebouwd. Deze is nog niet open, maar wat een luxe gebouw. Betaald door de Kenya airports authority, het mag wat kosten. Het gebouw telt meerdere verdiepingen en grappig dat er tot de bovenste verdieping geitenkeutels waren te vinden. De headteacher was verbaasd. Deze school heeft geen blackboard aan de muren, maar 'green boards', misschien waren de geiten wel in de war en dachten ze lekker te gaan grazen ;-) Het schoolbezoek verliep vlot en zijn coach, Mzungu, komt dan ook van goeden huize. Hij vraagt door, voegt kennis toe en doet dat alles vanuit een vriendelijke open houding. Hij stelt vaak de vraag why en laat zijn collega nadenken. Een goede coach! Het zou mij verbazen als hij zijn examen in september niet gaat halen. In september zijn de examens voor de vijf trainers in opleiding. Volgend jaar februari studeert de huidige groep headteachers af en daarna zullen de Keniaanse trainer in beeld komen, waarschijnlijk nog onder supervisie van ons maar de schoolleaderscourse zal voor 90 procent door de Kenianen zelf opgezet gaan worden. Ik ben daar trots op en zo komt het eigenaarschap ook te liggen waar deze hoort te liggen. De Keniaan is zelf eigenaar. Helaas ben ik in de afgelopen jaren al vele voorbeelden van sponsoring tegengekomen waarbij het niet goed gaat. Gelukkig werken we vanuit Teachers4Teachers vanuit gelijkwaardige basis en daar geloof ik in. Samen kom je echt verder! Gisteren heb ik samen met een ander bestuurslid een regio ver in het binnenland bezocht. Een school in het gebied van de stam Masai. Een gebied zonder water en ver van alles af. Als je er naartoe rijdt kom je zebra's tegen die lang van de weg staan te grazen. Echter een harde wereld om in groot te worden. Een wereld waarin de mensen met één been in de traditie staan en met één been in de moderne tijd. De mannen zijn in deze periode met hun vee weggetrokken en de vrouwen zijn nog in het dorpje en de nederzettingen eromheen. We werden vriendelijk en open ontvangen. De kinderen hebben rondjes op hun wangen als versiering. Ik vermoed een soort van brandmerk/tatoeage. Je kunt ze zo herkennen als echte Masai. De leerlingen waren erg nieuwsgierig naar ons en boden later zelfs hun bordje rijst aan. In deze regio wordt (behalve op school) weinig Engels en Kiswahili gesproken. Communiceren is lastig met de dorpelingen. Ook hebben we op uitnodiging even rondgekeken bij een medische post. Wat heb ik respect voor het team van mensen dat deze post draaiende houdt. Ze begeleiden bevallingen en dat in zeer moeilijke en armoedige omstandigheden. Ook met de traditionele gebruiken en gewoontes dienen ze rekening te houden. Na een aantal uren keerden we huiswaarts en de lange terugreis verliep voorspoedig op een lekke band na. Helaas had onze auto dan wel een reserveband maar weer geen krik. Gelukkig werd er snel geholpen door andere voorbijgangers, maar de krik van deze auto bleek ook kapot en was er nog een voorbijganger nodig om ons van een nieuwe band te voorzien. Na vereende krachten konden we vrij snel weer huiswaarts. Vandaag een school bezocht die dicht tegen de Tanzaniaanse grens ligt. Een school die in de regentijd niet meer valt te bereiken, maar vandaag gelukkig wel. Van regen is nog geen sprake, het is hier werkelijk bloedheet. Dat wordt nog wat als ik volgende week weer in Nederland ben, de schaatsen kunnen uit het vet las ik. Vandaag ook weer met Mzungu op pad geweest en genoten van zijn vragen, zijn ,why?'. Morgen ga ik nog op bezoek bij een school die ook weer ver achter Kinango ligt. De chauffeur vertelde mij dat ik mezelf kan voorbereiden op een lange dag, maar ik heb er zin in. Why not!

1. Juut:
    22 februari 2018
    mooi verslag. Je hebt wel foto's hè van het vliegveld??? Jos wil zich voor bereiden!
  2. Rieky Wattenberg:
    22 februari 2018
    Denk dat je een goed gevoel overhoudt van deze week nog een paar fijne dagen gewenst.
    Groetjes ook van Huub
  3. Lotte:
    22 februari 2018
    Leuk verslag!! Veel plezier nog maar ik ben ook wel weer blij als je weer terug bent💋
    Xxx Lotte
  4. Lotte:
    22 februari 2018
    Leuk verslag en ook bijzonder!! Veel plezier nog maar ik ben ook wel weer blij als je weer terug bent💋
    Xxx Lotte
  5. Piet:
    22 februari 2018
    Blij te horen dat je tevreden bent en meeleeft met iedereen. Volgens mij gaat het je steeds beter af. Je weet het zet hem nog even op en groetjes van ons
  6. Ilse Leijser:
    23 februari 2018
    Veel plezier nog en tot zondag!!
    Xxx Bram
  7. Gijs Leijser:
    23 februari 2018
    Ik ben blij als je terug bent maar nog veel plezier.