Blok 3: Dag 4, bezoek aan de eerste school

2 maart 2015 - Lunga-Lunga, Kenia

Vandaag heb ik het eerste bezoek afgelegd.
Het was dichterbij dan ik dacht. Ongeveer 1 uur rijden. Een prachtige school die goed gesponserd wordt. Watertanks en lokalen. Ze mogen niet klagen. Ik heb scholen gezien die er een stuk slechter voor staan.
Alleen wat een rotzooi rond de school. Overal plastic en ook langs het meer heel veel afval. Ik snap ziet dat ze alles overal neergooien, maar ja.
Daarnaast schrok ik echt van mijn wandeling door het dorp. Er waren tientallen kinderen aan het spelen die niet naar school gingen. Bakari vertelde me dat hun ouders het belang van school niet inzien. School is gratis, maar niet verplicht. Ik sprak net 2 jongens en zij moeten elke dag 2 uur wandelen om op school te komen. Daarom blijven ze tijdens de lunch hier. Ze komen toch al elke dag te laat vertellen ze. Sommige kinderen kopen een stuk suikerriet en kauwen daarop. Water is er genoeg voor de kinderen. Gelukkig hoeven ze niet meer naar het meer bij de school. Daar werden ze weleens gebeten door krokodillen. Ik kwam daar ook net vanaf. Had ik dat geweten! Morgen wandel ik wel door een ander gedeeelte van het dorp.
Ik zag op Facebook dat de klas van Bram het over Kenia heeft en over de huizen hier. Speciaal voor groep 3 heb ik wat foto's gemaakt in het dorp. Ze staan in het foto album.
Bakari heeft vandaag 2 Klassenbezoeken afgelegd en een nagesprek gepland. Het betreft een competente bereidwillige leerkracht en een gesprek met een incompetente bereidwillige leerkracht. Bakari probeert te spelen met de leiderschapsrollen (roos van Leary). Het ging redelijk. Te gemakkelijk gebruikt hij  in zijn rol de boven positie. Hij is zich daar echter wel van bewust. Open vragen stellen is een aandachtspunt, maar ook niet de gewoonte hier.
Gisteren sprak ik een oud ambassadeur en hij was enthousiast over ons werk hier.  We brengen geen geld en materialen maar ontmoeten elkaar en leren van elkaar. Dat geeft een duurzame basis. Geld lijkt een oplossing, maar  heeft meestal slechts een tijdelijk effect.  Als een sponsor zich terugtrekt ( regelmatig door teleurstelling) dan houdt het op en verdwijnt de investering.
Tijdens de evaluatie in het kantoor van Bakari liep er een muis van de kast naar mijn tas. Bakari zei dat het er gelukkig maar één was. Het waren er eerst meer Verder geen actie!
Ik stop nu met het verslag, ik heb het lekker zitten schrijven op een schoolbankje in de schaduw tijdens de lunchbreak.
Straks nog een vergadering en dan terug naar het hotel.

1. Piet:
    2 maart 2015
    Gratis lessen volgen en toch niet naar school is wel erg jammer. Als ze nou moesten werken. Waar ben je nou banger voor? Voor die muis of de krokodil.
    Vandaag de dag van oom Jan, heb nog gesproken in het crematorium. Mooi afscheid. Tot horens maar weer
  2. Paul nillesen:
    2 maart 2015
    Hallo Michiel het klink allemaal wel spannend daar.
    maar zo te zien heb je het wel naar je zin.
    Nog veel leerzame momenten en tot volgende week.

ps graag nog een foto jij samen met een krokodil.
  3. Janneke:
    3 maart 2015
    Leuk en interessant om te lezen allemaal.
    Die muis zal toch niet in je tas zijn gekropen ;-)
    Niet te geloven dat ouders het nut van school niet inzien.
    Geniet ervan daar.
    Gr. Janneke