Blok 3: Dag 2 en 3

1 maart 2015 - Ukunda, Kenia

We hebben de eerste twee dagen training achter de rug. Lange dagen gemaakt in Forrest Lodge, een conferentiecentrum hier in de buurt. Gisteren was de sfeer nog wat afwachtend, maar vandaag is er hard gewerkt. Gister hebben we de Roos van Leary aangeboden en een overzicht waarmee je in beeld kunt brengen hoeveel ruimte je in een gesprek geeft of neemt. Vandaag hebben we daar oefeningen aan gekoppeld en het valt op dat de Keniaanse collega's het erg goed toe kunnen passen. Aan het eind van vandaag hebben ze een plan gemaakt voor deze week. Morgen en dinsdag ga ik naar Vitsalaweni primary en donderdag en vrijdag naar Massoud op de Domzu primary. Deze scholen staan allebei langs de weg naar Lunga Lunga en dat ligt bij de grens met Tanzania. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen op de school. Vaak werken ze daar in moeilijke omstandigheden en het geleerde toepassen is een uitdaging, maar zeker zinvol. Ook hier geldt dat een leerkracht erg bepalend is voor het leren van een kind. Daar heeft de headteacher ( overigens zeggen ze hier (headyteacha) invloed op. Gisteravond kwam ook Suleiman aan. Dat was een mooi weerzien. Ik heb hem gecoacht in de vorige schoolleaderscourse en verheugde me erg op ons weerzien. Hij is nu coach in opleiding en leuk om hem weer tegen te komen. Hij is nog steeds directeur op de school die ik toen bezocht heb. Aankomende week gaan ze een leerkracht begeleiden en proberen ze de leiderschapsrol toe te passen die ze zich voornemen. Ook plannen ze een gesprek met de chairman. Dit is de voorzitter van het oudercomité. In tegenstelling tot bij ons in Nederland heeft deze persoon erg veel macht. Elke school hier krijgt leerkrachten van de overheid, maar dat zijn er te weinig. Dat wordt aangevuld met leerkrachten die door de gemeenschap zelf worden betaald. Ook dan zijn groepen soms 100 kinderen groot! Morgen ga ik op bezoek bij de eerste school.

1. Fredie:
    1 maart 2015
    Erg leuk om te lezen Michiel
    Veel plezier nog
  2. Christel:
    2 maart 2015
    veel plezier vandaag Michiel!
  3. Rieky Wattenberg:
    2 maart 2015
    een mooi reisverslag, nog een fijne week.
  4. Esther:
    2 maart 2015
    Michiel, leuk om te zien en te lezen, succes en veel teach plezier.
  5. Sjaak:
    2 maart 2015
    Intensieve, lange maar, zo te lezen, ook inspirerende dagen.