Blok 3: Dag 5

3 maart 2015 - Ukunda, Kenia

Vandaag weer op de school bij Bakari geweest. Vandaag heb ik samen gereisd met 3 leerkrachten van de workshops van T4T. Zij hebben gisteren workshops gegeven en kwamen vandaag de toepassing in de klas observeren bij de twee leerkrachten die hadden deelgenomen van deze school.

Ik heb vandaag een klassenobservatie en nagesprek geobserveerd en een ontmoeting en discussie gehad met de chairman. Dat is de voorzitter van de ondervertegenwoordiging . Een belangrijke man of vrouw. Mocht het niet klikken met de directeur dan wordt de directeur meestal overgeplaatst.

Deze man zat al zeven jaar op zijn post en het contact met Bakari is goed. Ze spraken in Ki Swahili, maar Masoud (de andere directeur sloot vandaag ook aan) trad op als vertaler. Dit gesprek verliep goed en Bakari was in staat om zijn rol te veranderen in het gesprek en kreeg uiteindelijk voor elkaar wat hij zich voorgenomen had.

Ik heb ook de teamvergadering nog meegepakt die de twee workshopteachers hadden voorbereid op verzoek van de Nederlandse worshopleerkrachten.

Een erg inspirerende bijeenkomst. Vol met energizers en actieve werkvormen. Erg leuk om te zien en grappig dat zo'n 800 kinderen vanuit de lokalen nog veel meer plezier hadden. Als de leerkrachten vergaderen dan worden de kinderen aan hun lot overgelaten (soms wel een paar uur)!

Morgen is onze vrije dag en ik ga op safari. Ik wil de big five weleens zien! Vannacht om drie uur op, dat is wat minder maar ik heb er erg veel zin in.

Tot slot. Vandaag heb ik uitgebreid gesproken over het aantal meisjes dat zwanger wordt. Het betreft meisjes is standerd 7 en 8 (14/15 jr. oud). Het zijn er elk jaar wel een stuk of vijf! Vroeger werden deze meisjes verstoten van school, maar tegenwoordig mogen ze van de overheid gewoon naar school blijven komen. Hoewel de directeuren aangeven dat deze meisjes concetratieproblemen krijgen. Echt gestimuleerd wordt het dus niet. Daarom mogen de meisjes ook geen oorbellen in op school. Ze zouden dan weleens in de smaak kunnen vallen! Over de rol van jongens wordt schijnbaar niet nagedacht! Maar ja: ook de taxi-chauffeur van vandaag snapte niet dat Nederlandse mannen maar met 1vrouw getrouwd mogen zijn. Er zijn toch teveel vrouwen is zijn verhaal!

1. Piet:
    3 maart 2015
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt en het loopt zoals je volgens mij gehoopt had. Morgen een fijne dag en geniet er van.
    Groetjes Corry, Piet
  2. Heleen:
    3 maart 2015
    Zo te lezen staat het elastiekje weer gespannen. Keep up the good work!