Blok 3: Dag 6 en 7

5 maart 2015 - Diani Beach, Kenia

Gisteren was onze vrije dag. We hadden afgesproken om met z'n vieren Tsavo East te bezoeken. Een wildpark op zo'n vier uur rijden. Shimba Hills is een wildpark dat dichterbij ligt, maar daar zijn eigenlijk alleen nog olifanten en die heb ik al gezien op weg naar school. Op een van mijn eerdere reizen voor T4T.
De weg naar Tsavo East is een drama. Je moet met de pont via Mombasa en komt dan op de weg naar Nairobi. Tweebaans weg met grote gaten. We hebben een aantal keren van de weg in de berm gemoeten omdat er twee vrachtwagens in ging halen. We reden soms wel 100 km p. U. En het aantal bijna ongelukken valt niet op twee handen te tellen. Daarnaast nog het aantal mensen dat we op een haar na niet geraakt hebben. In een woord één dollemansrit. Soms stonden er ook vrachtwagens midden op de weg met pech en aan beide kanten raast het verkeer er dan omheen. De chauffeur ligt op z'n gemak de truck te repareren.
Tsavo East was gaaf. We hebben zeven leeuwen gezien die op jacht gingen om twee zebra's te vangen. Op een meter of 20 vanaf ons busje. Super en ik begrijp dat we blij mogen zijn dat we leeuwen gezien hebben, omdat deze zich vaak verschuilen. Verder hebben we ook andere dieren van de big five gezien. Olifanten en buffels. Daarnaast zebra's, giraffen, impala's en nog veel meer. Zelfs ooievaars, deze vertrekken binnenkort naar Nederland. Een mooie maar erg vermoeiende dag. Later in de middag kregen we nog een lekke band, op een plaats met pootafdrukken van een leeuw en moesten een half uur buiten ons busje wachten. Pfffffff! Gelukkig goed gegaan. Ik begrijp van de Kenianen overigens dat mensenvlees laatste keuze is, dus......
Vandaag een bezoek gebracht aan de tweede school. Domzu primary. Een school die moeilijk te bereiken is ivm de slechte wegen. De school ligt in een prachtige groene omgeving naast een berg. Een berg waarom panters leven, maar deze liggen te slapen als het warm is. Gelukkig, ook al hebben we deze gisteren niet gezien.
Het was druk op de school want ook Tenda Pamoja kwam de door hun gesponsorde watertanks controleren.
Masoud hield 2 klassenbezoeken met een nagesprek en hij kon het geleerde al redelijk toepassen. Morgen ga ik opnieuw naar deze school en zal er een Keniaanse coach aansluiten. Leuk omdat zij veel beter kunnen aansluiten bij hun collega's. Logisch en daarom ook goed dat zij het in stappen van ons gaan overnemen. T4T wordt Keniaans in de toekomst. Daarover meer op http://www.teachers4teachers.nl
Toen ik vandaag terug wilde rijden hoorde ik gekakel uit de achterbak, mijn taxi chauffeur had twee kippen gekocht. Elk voor 600 shilling. Een koopje volgens hem omdat ze in Ukunda het dubbele kosten. Masoud gaf aan dat hij nog 100 shilling per stuk teveel betaald had, maar nu zijn er 2 mensen blij. De chauffeur en de boer want deze heeft iets meer verdiend. Dus prima volgens de chauffeur. Vanavond gaat hij de eerste slachten en koken. Ik heb een aanbod om te komen eten maar afgeslagen. Ik eet liever in het hotel, beter voor mijn maag!
Daarnaast nog een interessant gesprek gevoerd over de verschillen in cultuur tussen Kenia en Tanzania. Één van de grote verschillen is dat Kenianen directer zijn in hun taalgebruik. In Tanzania zijn mensen vriendelijker en beleefder.
Morgen ga ik voor het laatst op schoolbezoek en zaterdag is er nog een trainingsdag in Forrest Lodge. 'S nachts vliegen we dan terug naar Holland.

1. Kees:
    5 maart 2015
    Hoi Michiel
    Een mooi verslag
    Kenia blijft verrassen!
    Nog een paar mooie dagen met leuke ontmoetingen gewenst.