Dag 2 en 3, blok 4 2016

21 februari 2016 - Mombasa, Kenia

Reisverslag 20-02 en 21-02
We zijn weer terug in het hotel na twee intensieve lange dagen in het hotel.
Gisteren en vandaag hebben we de headteachers theorie aangeboden en dit in wisselende werkvormen besproken. We hebben besproken dat een directeur vooral een proces begeleider zou moeten zijn en in deze rol moet hij/zij zorgen voor goede teamprocessen.
We zijn gister gestart met de rollen uit de roos van Leary en wat de betekenis daarvan is in deze processen. Interessant vooral omdat de directeuren hier vooral besluiten mededelen en er dan vanuit gaan dat het dan ook gebeurd. Dat is natuurlijk niet altijd zo en dat is bij ons in Nederland precies zo. Een leuke energyzer leverde extra informatie op. Waaronder de directeuren met meer vrouwen!!
Gisteren zijn we geëindigd met een korte demonstratie door de Nederlandse coaches en trainers welke fasen je zou moeten doorlopen in een goed proces.   De Kenianen hebben genoten van ons amateur toneel. Ook hebben we samen nog even gedanst. Daar moet ik dan toch even aan wennen, maar de Kenianen sleepten ons wel mee.
Vandaag hebben de directeuren een plan moeten maken welke twee teambijeenkomsten ze gaan organiseren op hun school en op welke wijze ze deze willen inrichten. Daarin moeten coöperatieve werkvormen terugkomen zodat alle aanwezigen de ruimte krijgen in zo'n proces. Dit hebben ze vandaag geoefend. Ook in rolspelen. Echt mooi om te zien. Zelfs de rol van de slapende teamleden (iets wat hier regelmatig gebeurt!). Hoewel deze rol zo goed werd gespeeld, dat ik twijfelde of het nog wel een rol was. Zie foto's.
Bakari en Masoud gaan er deze week mee aan de slag. De Keniaanse coach Bakari (twee Bakari's om het overzichtelijk te houden ;-) ) reist twee dagen met mij mee en neemt de rol dan van mij over.
ik heb vorig jaar ook hun scholen bezocht en ben benieuwd naar de stand van zaken. Masoud is sinds januari directeur op een nieuwe school.
Ik heb er zin in om ze te bezoeken. Mijn vrije dag schiet er bij in deze keer omdat het anders allemaal niet gepland kon worden. Geen probleem!
Vandaag en gister weer met een gebed gestart en geëindigd. Christelijk gebed en 's middags een Islamitisch gebed. Geen probleem legde Masoud mij uit. 'We geloven allemaal in dezelfde god, alleen uiten we dat op een andere manier.'
Daar kunnen we nog iets van leren!
Het hotel is vol dus het toerisme is weer op gang gekomen. Fijn  voor de Kenianen!
Genoeg geschreven voor vandaag. Zometeen een kort overleg om de organisatie van deze week te bespreken. Een hele organisatie: de Keniaanse coaches, de coaches in opleiding en daarnaast de headteachers uit de course. Ook moeten we de leerdoelen goed afstemmen. Ze zijn allemaal klaar om aan de slag te gaan.

1. Piet:
    21 februari 2016
    Nou, nou heel veel gedaan zo te lezen. Je zou er inderdaad moe van worden. Ik dacht echt dat hij in slaap was gevallen. Succes verder en zet hem op.
    Groetjes van corry en piet
  2. Lotte:
    21 februari 2016
    Zo je hebt al veel gedaan ik zou ook wel moeten worden. Ook nog heel veel succes en plezier. En ik ben benieuwd naar je volgende verhaal

Xxx Lotte
  3. Rieky Wattenberg:
    22 februari 2016
    Je bent goed bezig zo te lezen, succes nog deze week.