Dag 4 blok 4 2016

22 februari 2016 - Mombasa, Kenia

Reisverslag 22-02
Vandaag op bezoek geweest op de Vitsagalaweni primary school.
Bakari had vandaag een klassenbezoek gepland en vanmorgen heb ik besproken met hem dat hij ook nog twee klassenbezoeken met evaluatiegesprekken zou kunnen inplannen. Het is belangrijk om de kennis van de vier blokken te gaan inoefenen. In september is zijn assessment en dan is de opleiding afgerond. Mits hij het haalt natuurlijk.
In de staff meeting moet hij oefenen om een procesbegeleider te zijn en minder een voorschrijvende voorzitter. Meestal gaat het hier op de laatste manier.
Vooraf nogmaals besproken welke technieken hij zou kunnen  toepassen. Technieken als vragen stellen, differentiërende werkvormen etc.
Het ging moeizaam vandaag. Er waren slechts enkele leerkrachten aan het woord en het besluit werd uiteindelijk door hem genomen.
Samen met de andere headteacher heb ik in de nabespreking de vergadering geanalyseerd en heeft Bakari verbeterpunten opgesteld. Samen teruggekeken naar de theorie en op welke wijze hij werkvormen zou kunnen inzetten om de deelname te vergroten. Ik hoop dat hij er later deze week in slaagt. Ik heb de theorie nogmaals met hem doorgenomen. Ook in de klassenbezoeken waren er leerpunten. De belangrijkste was om meer vragen te stellen zodat de leerkracht gaat reflecteren op zijn eigen gedrag. Overigens bestond deze klas uit 87 leerlingen. Toch liggen er mogelijkheden om de deelname van de kinderen te vergroten. Later deze week gaat Bakari opnieuw op bezoek bij deze en bij de andere leerkracht. Ik hoop dat Bakari nog een flinke stap gaat zetten deze week. Hij kent de theorie, maar past deze slechts sporadisch toe.
Om hem een voorbeeld te geven van het effect van een energyzer heb ik er een voorgedaan in zijn team. In een kring en iedereen was meteen actief en met een hoop plezier. Mooi om te zien en zeker omdat Bakari aangaf dat er veel teruggetrokken teamleden zijn. Dat stond in zijn teamanalyse m.b.v. De roos van Leary. Er liggen dus mogelijkheden voor hem. Het blijkt dat gemeenschappen hier regelmatig terugvallen op lijfstraffen. De politie is vaak niet te bereiken bij misdrijven ( langs de weg staan er genoeg, maar liefst vier controles vandaag. Dat levert echter geld op!). Ik sprak hier met de taxichaffeur en met Masoud over en uit hun verhaal begreep ik dat dit toch nog regelmatig gebeurt in gemeenschappen. Overigens in de gebieden die wat geïsoleerd liggen, maar dat zijn veel gebieden  hier!  Diefstal en hekserij worden bestraft  op deze manier. Masoud had dit in het verleden ook weleens gezien. Op de heuvel bij zijn vorige school. Een verhaal dat me toch wel even bezig houdt!
Hieruit blijkt het belang van goed onderwijs. Ontwikkeling geeft een toekomst en er worden hier in de regio echt stappen gezet.
Op dit moment hebben alle scholen stroom (sinds dit jaar) en straks komen ook de eerste laptops. Ze starten bij standard 1.
Dat was het weer voor vandaag.

1. Lotte:
    22 februari 2016
    Leuk dat het goed gaat en bijzonder hoe dat gaat met de polite veel plezier. En ik ben benieuwd naar je volgende verhaal

Xxx lotte
  2. Sjaak:
    Michiel,
    Prachtig verhalen. Fijn dat je daar zoveel kunt betekenen voor het onderwijs in Kenia.
  3. Piet:
    22 februari 2016
    Wat heb je weer veel beleefd, Michiel! Op school maar ook met de politie.
    87 lln pff!!. Veel succes verder en ook wat ontspannen natuurlijk.
    Groetjes corry piet
  4. Rieky Wattenberg:
    23 februari 2016
    Je kunt je het hier bijna niet voorstellen, nog veel werkplezier.
    Groetjes Huub Rieky.
  5. Janneke Folker:
    24 februari 2016
    Leuk om te lezen hoe het daar gaat! Er is nog genoeg te doen
    Succes nog de komende dagen!