Dag 5 en 6 blok 4 2016

24 februari 2016 - Diani Beach, Kenia

Reisverslag 24-02-16

Vandaag op bezoek geweest op de nieuwe school van Masoud. De Kidimu primary school. Een school met een erg lage KCPI score. Probleem is vooral de Engelse taal. Dese taal is nodig om ver te komen in het onderwijs in Kenia. Veel ouders praten alleen Swahili. Een flinke opdracht voor Masoud en zijn team.
Vandaag reisde er een Nederlandse onderwijsinspecteur mee met mij. Er zijn twee inspecteurs mee om te praten met de Curriculum support officers ( oude naam is zone officers). Zij zijn verantwoordelijk voorde kwaliteit van het onderwijs in hun zone. Hester had vandaag niets te doen omdat de CSO's een vergadering hadden dus kon ze met mij mee.
Vandaag sloot ook de Keniaanse coach Bakari bij ons aan.
Ik ben erg tevreden over vandaag. Masoud laat een goede ontwikkeling zien. Hij past de geleerde kennis toe en hij organiseerde een interactieve staff meeting met een goed resultaat.
Bakari pakt de rol van coach op dus ik ben ervan overtuigd dat hij in september de opleiding tot coach goed gaat afronden. Daar kunnen we als T4T trots op zijn. De Kenianen kunnen het al voor een groot deel zelf en wij kunnen steeds meer op afstand. Impulsen blijven echter nog wel nodig.
Vandaag met Bakari bijgepraat en ik begreep dat hij acht kinderen heeft bij twee vrouwen. Daar is hij ook mee getrouwd. Eigenlijk mag dat niet als je christen bent, maar omdat hij eerst moslim was mocht dat wel. Hij vindt dat praktisch omdat hij lappen grond heeft die ver uit elkaar liggen. Pragmatisch!
Morgen ga ik weer terug haar de school van Masoud. Ik ben benieuwd.
Gisteren had ik een halve dag vrij en lekker over het strand gewandeld. Spulletjes gekocht en zelfs mijn korte broek was gewild. Maar ja, ik ga niet in onderbroek terug naar het hotel ;-)
Zometeen weer overleg. Over het assessment in september en we bespreken hoe de coachees en headteachers er nu voorstaan.

1. Lotte:
    24 februari 2016
    Leuk dat je ook een keer vrij had.
    Ook nog veel plezier
    Alleen ik vind wel dat je wel heel lang weg bent
    Doeii xxx Lotte
  2. Piet:
    24 februari 2016
    Fijn dat je tevreden bent over de resultaten daar. Ik kan me voorstellen dat je dat een voldaan gevoel geeft.
    Nu nog zorgen dat ze daar een heerlijk gevoel krijgen, dus je korte broek maar daar laten. Zet hem op.
    Groetjes corry piet
  3. Sjaak:
    24 februari 2016
    Mooi dat jullie inzet ook effect heeft. En zo waar een halve vrije dag. Ik neem aan dat je met de inspecteurs ook over het toezicht in Nederland hebt gesproken. Nog nieuwe inzichten grkregen?
  4. Rieky Wattenberg:
    25 februari 2016
    goed om te horen dat jullie inzet resultaten laat zien, geniet er nog van.
    Groetjes HUUB en Rieky.
  5. Gerard Vrinte:
    Beste Michiel,
    Hoorde pas onlangs van je activiteiten in Teachers for Teachers. Ben er best wel trots op dat een directeur van LIjn83 dit onderneemt. Wil na Kenia graag wat meer van je hierover horen. Misschien 'breder' iets organiseren, maar mogelijk heb je daar al gedachten over.
    Intussen wens ik je heel veel succes en werkplezier !
  6. Ilse Leijser:
    25 februari 2016
    Fijn om te lezen dat het goed gaat daar! Wij zijn hier wel aan het aftellen hoor! Succes de komende dagen nog!