dag 2; theorie examen en assessments coachees 01-10-106

1 oktober 2016 - Ukunda, Kenia

image

Reisverslag dag 2 01-10-16 Theorie examen en afstuderen coachees.

Vandaag zijn we weer naar Forrest Lodge geweest. Gelukkig konden we vandaag een uurtje later weg dus lekker uitgeslapen. Later in de week zal ik voor de individuele praktijkassessments langer onderweg zijn en vroeg moeten vertrekken. Reistijden van boven de twee uur zijn dan geen uitzondering.

Vanmorgen namen we het theorie examen af bij de deelnemers van de schoolleaderscourse 4. De headteachers waren flink gespannen en moesten in toestopstelling (zie foto’s) veertig vragen beantwoorden. Een pittige theorie toets met meerkeuzevragen. Moeilijk dus bij de instructie benadrukt dat ze het beste antwoord moeten uitkiezen. De uitslag is nog geheim en wordt meegewogen in het resultaat van het praktijkexamen. De uitslag krijgen ze vrijdag pas te horen dus ze blijven nog in spanning.

Vanmiddag moesten de coachees een praktijkexamen afleggen en daarvoor moesten de headteachers een casus inbrengen bij de coachee. Elke van de vijf coachees kreeg 2 verschillende rolspellen, bij twee assessoren (Ruud, Jan, Gert Jan en ik). We hebben in de laatste twee jaar eigenlijk twee opleidingen tegelijk aangeboden. Een opleiding tot headteacher (de derde course alweer) en de tweede opleiding tot coach.

Het resultaat van de twee jarige opleiding  tot coach mag er zijn. De Kenianen hebben ons vandaag laten zien dat ze de coachingsvaardigheden goed onder de knie hebben gekregen.

Ze zijn dus ook allemaal geslaagd. Dat hebben we kort gevierd met ze en zaterdag zullen ze gediplomeerd worden tijdens de final celebration. We zijn erg trots op dit resultaat.

Vanaf nu hebben we dus 10 Keniaanse coaches. Zij zullen de rol krijgen die vroeger ingevuld werd (in de eerste 2 courses) door Nederlandse coaches. In de volgende course (de vierde, die in februari 2017 start) zullen we Keniaanse trainers gaan opleiden. Een volgende stap in de overdracht van de verantwoordelijkheid van deze opleiding naar de Kenianen. Een stap die we goed gaan begeleiden, maar met de kennis van vandaag heb ik daar vertrouwen in.

Vandaag had ik last van mijn maag, zoals altijd na een paar dagen. Mijn lichaam moet toch altijd wennen aan de tropen. Gelukkig weet ik dat het morgen al weer beter zal gaan.

Vandaag mooie ontmoetingen gehad en ook veel gelachen met onze Keniaanse collega’s. We hebben het rooster van deze week doorgenomen en het is interessant om te zien dat er omheen gedraaid wordt als een dag niet past in hun agenda. Niet meteen een nee (zoals bij ons toch heel normaal is) maar een hoop gedraai en gewiebel en na enig doorvragen alsnog een nee. Gelukkig hebben we het rooster passend kunnen maken. Daarnaast heb ik mezelf bij de lunch weer verbaasd over de eetgewoontes hier. Erg smakelijk bij sommigen!

Vanmorgen werd de kamer naast mij geplunderd door een paar hongerige aapjes. Gelukkig konden ze mijn horren niet open krijgen. Toen ik wakker werd van herrie waren ze dat met z'n vijven aan het proberen. Mijn haakje zat alleen lekker vast (dat heb ik wel geleerd van vorige reizen), dat van mijn buren niet.

Morgen een rustigere dag met alleen overleg en dan starten we maandag met de praktijk assessments.

We zijn er klaar voor.

1. Piet:
    1 oktober 2016
    Wat een spannende en lange dag lijkt mij. Gelukkig veel blije gezichten, behalve die apen dan. Hou het eten wel in de gaten. Zet hem op.
  2. Rieky Wattenberg:
    2 oktober 2016
    Goed werk geleverd, fijn dat er zo veel geslaagden zijn.
    geniet nog van de tijd dat je daar bent.
    groetjes Rieky Huub.
  3. Anny Janssen:
    Hallo
    Ja je bent erg druk met hun coaches
    En je lessen.,En zelf ook veel ervaring opdoen
    Succes.
  4. Jos Heijligers:
    Hoi michiel,
    Als ik het zo lees lijkt het erop dat er toch (misschien langzaam) vooruitgang geboekt wordt met de 'teachers', mooi toch.
    Nu nog een goede casus verzinnen voor die apen, die boeken volgens mij weinig vooruitgang!
    Succes verder
  5. Ger:
    3 oktober 2016
    Hallo Michiel,
    Mooi dat er ook gelachen wordt. Hebben die Kenianen een aparte humor? Misschien had ik het ergens kunnen lezen, maar zijn de headteachers allemaal mannen?
  6. Ger:
    3 oktober 2016
    Mooi dat er ook gelachen wordt. Hebben die Kenianen een apart soort humor? Succes met de rest van het programma.