Reisverslag dag 3 en 4 03-10-2016

3 oktober 2016 - Ukunda, Kenia

Gisteren hebben we een rustige dag gehad. Fijn omdat ik vandaag en de komende vier dagen individuele assessments af moet nemen en daarvoor moet ik lang reizen.

Gisterenmiddag heerlijk over het strand gelopen naar een beachtent met de naam Kim 4 Love. De naam doet anders vermoeden maar het is een zaak op het strand waar Kim (de eigenaar) live zingt. Met een lekkere Tusker (bier) geluisterd naar live versies als; no wowowowowmannnnnnnnnn nononononono cryyyyyyy. Een flinke galm erbij. Ik denk dat het mij nog wel gelukt was om te zingen. Deze zaak ligt voor een verlaten en vervallen hotel. Daarin leven alleen maar apen en slangen volgens Kim. Na een uurtje teruggelopen onder begeleiding van groepen Afrikanen die je iets willen verkopen. Ze hebben het opdringen hier uitgevonden, lijkt wel.

Vandaag vroeg op want ik moest naar Kinango. Een weg die ik vier jaar geleden ook al eens gereden hebt. Beter gezegd gehobbeld. Ongelooflijk slechte weg en na ca 1,5 uur rijden (met een uur gehobbel!) aangekomen op de school.

Daar het assessment afgenomen. Twee klassenbezoeken met feedbackgesprek, twee interviews en een staffroom meeting. Deze headteacher was flink zenuwachtig en ik heb hem moeten vragen om mij wat ruimte te geven om mensen te benaderen en te praten. Hij bleef me maar volgen een hand geven en achterna lopen Gelukkig na een paar gelachen te hebben kwam er meer ruimte. Altijd weer opvallend hoe vriendelijk Kenianen zijn. Ik snap hem wel want er hangt veel af van de uitslag. Deze horen ze aankomende vrijdagavond.

Deze school ligt in een erg schrale omgeving. Straatarm en weinig eten en drinken. Erg schrijnend om te zien. Dat een uur rijden zo’n verschil kan zijn.

Uit de teamvergadering kwam naar voren dat er een hoge absentie is omdat sommige kinderen geen of slechts een maaltijd per dag kregen en door de droogte was er ook geen water meer. Wel opvallend want in Shimba hills (natuurpark met bergen) had het net geregend voordat ik er doorheen kwam. Van de eindgroep (standerd 8) gaat slechts 30 % door naar secondary school. De rest gaan dus werken. Hun ouders hebben dat geld nodig, er is geen geld voor school.

Het meest schrijnende verhaal dat ik hoorde was een meisje van 14 dat niet meer naar school kwam. Ze had haar ouders verloren en haar broer werkt aan de kust. Haar oma woont 100 meter verderop in een hutje maar zij leeft dus alleen. Een meisje van 14! Ze was nu tewerk gesteld bij een ander gezin. Geen school meer en dus weg toekomst. Educatie is de manier om vooruit te komen in dit land. Daar wordt ik wel stil van. Wat moet er van dit meisje terecht komen.

Terug in de taxi bijgepraat met de chauffeur. Leuke man met een grappig Engels accent, maar dat zal hij van mij ook wel vinden ;-)

Op de terugweg nog twee gazelle’s gezien en een pootafdruk van een olifant. Wie weet, in het verleden heb ik hier olifanten gezien, maar ze schijnen op dit moment verder in het gebied te zitten.

Nu op naar de vergadering, klaar maken voor morgen en weer vroeg de taxi in.

image

1. Lotte:
    3 oktober 2016
    Leuk dat je ook een keer naar het strand kan.
    Heel veel succes nog!!
    Xx
  2. Piet:
    3 oktober 2016
    Naast vertier ook schrijnende toestanden, maar die ervaring kende je al van eerdere bezoeken. Desondanks zet hem op jongen en tot horens
  3. Corine Peters:
    3 oktober 2016
    Mooi verhaal, Michiel. Indrukwekkend; van Kim 4 Love :-) tot het 14-jarige meisje :-( . Pfffff.......wat een wereld van verschil.
    Succes de komende dagen en 'geniet' van alle bijzondere ervaringen!
  4. Jos Heijligers:
    Hoi Michiel,
    Mooi verhaal weer. Toch veel contrasten. De lokalen zien er (helaas) armoediger uit dan dat ik ze zag in Zuid-Afrika. Vooral de banken.
    Bedenk wel: de enigste bron van inkomsten voor de souvenier verkopers zijn... jullie. 'De aanhouder wint', zullen ze wel denken....
  5. Ilse Leijser:
    3 oktober 2016
    Mooi verhaal weer! Blijft fijn om te lezen wat je doet en wat je meemaakt daar!
    Heel veel succes verder!

Dikke knuffel van ons! Xxxx
  6. Christel:
    4 oktober 2016
    Ha Michiel
    Wat gaaf toch dat je dit mag doen! Ik verslindt alles wat in deze week via social media voorbij komt over T4T.
    Heel veel succes nog en geniet! Maar dat is geen probleem geloof ik!
    Groet Christel
  7. Juut:
    4 oktober 2016
    Indrukwekkend. Tegenstrijdige gevoelens ook lijkt me zo. Je hart wil anders dan verstand. Gelukkig ben jij een verstandig man ;-)
    Groet, Juut.
  8. Rieky Wattenberg:
    5 oktober 2016
    Een wereld van verschil, dat je zoals dat meisje geen toekomst meer kunt opbouwen, het is bijna niet voor te stellen. groetjes huub en rieky.