Final day block 1, 6th course

4 maart 2023 - Diani Beach, Kenia

Vandaag was de laatste trainingsdag van blok 1; onderwijskundig leiderschap.

Terwijl de grote groep Nederlanderse deelnemers samen met hun Keniaanse deelnemers op het grote veld bij Forrest Lodge hun samenwerking aan het vieren waren. De final celebration! Wilden Gert Jan en ik nog flink aan de bak. Gelukkig werden we ondersteund door Conny van de TTC die samen met de deputy principal TTC aanwezig was. Dat maakte het verschil. Ze nam de groep bij de hand en heeft ervoor gezorgd dat de opdracht voor de komende zeven maanden goed is voorbereid. Dat deed ze in hoog tempo. Haraka Haraka!

In oktober zijn we terug voor blok 2 en tussentijds nemen onze Keniaanse collega's de begeleiding over. Wij blijven met de TTC in overleg om het volgende blok te herontwerpen.

Afgelopen week heb ik drie schoolbezoeken afgelegd en heb ik Warraka, Tenga en Mwanarusi in de praktijk zien coachen. Wat een vertrouwen geven deze bezoeken. Ik heb ze alle drie met zoveel respect voor hun collega aan het werk gezien. Ook de nieuwe deelnemers van de course stralen uit dat ze heel graag willen leren. Gisteren bleek dat wel weer op de school op Funzi Island. De headteacher daar: Zaporo beseft nu dat hij echt met regelmaat op klassenbezoek moet gaan om dan vervolgens in het feedbacksgesprek (met Stool of convidence-methodiek) de leerkracht tot inzicht te brengen. Een les geobserveerd in grade 3 (vergelijkbaar met groep 3) waar kinderen in het begin van deze week nog in rijtjes les kregen. Nu zaten ze al in groepjes en leerden ze ook rekenen met zelf meegebrachte reken-sticks. Er valt nog een hoop te leren voor deze startende leerkracht. Met name op het gebied van de geleide inoefening, directe instructie. Maar goed, het begin is er.

Ik heb deze week samen met de nieuwe bestuursleden: Daniëlla en Marlies twee projecten bezocht zodat zij ook een goed beeld hebben van de diverse T4T projecten en in het bijzonder van de schoolleidersopleiding. Toevallig beide keren een school direct aan de kust, grenzend aan de mangroven bezocht. Bijzonder. Dit is mijn vijftiende reis (een jubileum !!!) en ik heb al veel van de regio gezien, maar ditmaal voor het eerst aan de kust geweest. Super gaaf.
Na het bezoek dus even naar de visers gelopen die met traditionele manier van vissen,; kreeften, pijlstaartvissen, octopussen en andere vissen gevangen hadden.
Met Tenga en Daniëlla woensdag op bezoek gegaan op de Bodo primary school en Tenga kreeg waarschijnlijk honger van alle vis dus kocht hij op de terugweg langs de weg een grote zak met vis. De ingewanden moesten er nog uitgehaald worden om vervolgens in de taxi mee te nemen. Heerlijk die vislucht……. Bwah. Gelukkig rijden we hier met arko (alle ramen kunnen open :-)) Zoals Tenga zei: ' zonder vis kom ik er bij mama niet in.' Ben benieuwd wat ze van de vislucht vond..

Afgelopen maandag ook nog op bezoek geweest op Kwale primary en daar bleek dat de digitalisering hier begint door te zetten. Er werd een boardmeeting met beamer georganiseerd door John. Wat een risico levert ICT gebruik toch op. Het wordt er vaak niet interactiever van! Dat bleek ook nu weer.
Een vergadering over één van de waarden uit de CBC. Respect werd eruit gepakt en er ontstond een stevige discussie over het opstaan voor de leerkracht. De kinderen gaan hier staan als de leerkracht binnenkomt. Gebeurt dat nu uit respect of wellicht vanuit angst, was de kwest voor éénvan de leerkrachten. Er is natuurlijk geen goed antwoord op, maar mooi om te zien dat het team hierover in dialoog ging.

Deze week hebben we met het bestuur en Francis stilgestaan bij de prille start van T4T in 2003. 20 jaar geleden alweer! In de jaren daarna is de stichting T4T pas echt opgericht, maar in 2003 werden er voor het eerst workshops georganiseerd. Fantastisch als je dan beseft hoe belangrijk onze ondersteuning is en hoe uniek. De meeste NGO's sponsoren lokalen, watertanks, stoeltjes en tafeltjes etc. etc. maar wij werken vanuit gelijkwaardigheid aan de verbetering van het onderwijs. En het onderwijs verbetert en zij dragen hiervoor zelf steeds meer het eigenaarschap. De omstandigheden zijn zwaar, sommige ontwikkelingen nog broos, maar ze staan samen voor goed onderwijs. Eén van de gepensioneerde CSO'S (soort onderwijsinspecteurs) Mwalonya (nu lid van ons Keniaans T4T bestuur) benadrukte nog maar eens welke stappen de directeuren op onderwijskundig gebied hebben gezet hier!
De eerste schoolleidersopleiding startte in 2008, de tweede in 2011.

Een prachtige reis is dit weer geweest met mooie ervaringen. Toch ook blij dat ik weer naar huis ga. Tijdens de carnaval ook al niet thuis geweest en dus al lang weg van huis. Heerlijke om morgenmiddag weer thuis te komen en dan zullen maandagmiddag vast de plannen en ideeën voor blok 2 in oktober en voor T4T wel weer gaan borrelen.

Wat een energie krijg ik hier al sinds 2011 van.

1. Piet Leijser:
    4 maart 2023
    Nou, nou nog een hoop werk ligt daar op je te wachten. Lekker bezig geweest in ieder geval, mooi toch.
    We hopen je weer snel te zien. Goede reis terug.
  2. Kees:
    4 maart 2023
    Goed bezig geweest. Gelukkig mocht ik bij de start van jouw avontuur bij T4T zijn. Keep up the good work
  3. Jan Uitdehaag:
    Michiel
    Prachtig werk. Mijn complimenten
    Ik denk dat er ook weer werk voor mij is om het tweede blok aan te passen?
    Hartelijke groet
    Jan
  4. Marlies Wentink:
    4 maart 2023
    Beste Michiel. Ik heb weer genoten en gelachen en geleerd. Dankjewel hiervoor. Supermooi om te zien wat jullie doen. En onze prachtige stichting: ❤️. Hoop dat we nog jaren mogen samenwerken.
  5. Judith Sliedregt:
    5 maart 2023
    Dank weer voor je mooie verslagen. Schitterend alle opbrengsten weer. Groots waar je klein in bent. Knap werk.
    Hoor het van de week vast.
  6. Isabel:
    5 maart 2023
    Zojuist in één adem al jouw blogs van de afgelopen reis gelezen. Voor mij echt meegenieten op afstand. En een herbeleving van mijn eigen Kenia- ervaring. Dankjewel. Keep up the good work!