Kleine stappen hebben grote impact!

28 februari 2023 - Diani Beach, Kenia

Gelukkig kunnen Gert Jan en ik goed terugkijken op de voorgaande dagen. Het begon zaterdag helaas stroef. Meer dan stroef zelf, maar vandaag; dinsdag is er een positief gevoel over de vorderingen die we maken. Zeker na het bezoek vandaag van de (bijna) nieuwe TTC (vergelijkbaar met onze Pabo) Kwale in Kinango.

Ik neem jullie eerst even mee naar afgelopen vrijdag.

Het weerzien vrijdag met de mensen, waarmee we al zo lang samenwerken, was fijn. Goed om elkaar weer te zien en verhalen uit te wisselen. Twee trainers waren student in de allereerste course in 2008. Al 15 jaar zijn ze dus al betrokken bij ons programma. Dat is iets nu ik het zo maar even opschrijf, maar iets waar we als T4T megatrots op kunnen zijn.

Vervolgens hebben we met de vier Keniaanse trainers de tweedaagse (afgelopen zaterdag en zondag)  voorbereid en afspraken gemaakt t.a.v. de coaching die deze week is ingepland. Vanaf gisteren bezoeken wij samen met de 8 Keniaanse coaches onze nieuwe studenten. Ze krijgen deze week 2 keer bezoek van ons op hun eigen school. De Keniaanse student (maatje) waaraan ze gekoppeld zijn en hun coach of trainer sluiten dan ook aan. Ook in het komend half jaar zullen er diverse bezoeken worden afgelegd.

Samen met de TTC (te vergelijken met onze Pabo) hadden we afgesproken dat het nieuwe curriculum dat hier is ingevoerd onderdeel zou zijn worden van onze eerste module. De komst van een TTC naar Kwale County is van grote waarde en moet niet onderschat worden. Kwale is één van de laatste regio's waar nog geen TTC is en door de komst kunnen toekomstige leerkrachten nu opgeleid worden in deze regio. Overigens is er in deze county ook nog geen universiteit, maar hopelijk wordt dan nog een volgende stap.

In de nieuwe schoolleidersopleiding hebben we afgelopen weekend de eerste module; onderwijskundig leiderschap, afgetrapt. Hoe mooi is het dan om ook de huidige praktijk (landelijke invoering CBC; competence bases curriculum) te koppelen aan de rol die de schooldirecteur heeft als onderwijskundig leider.

Maar, we hadden in de diverse digitale overleggen met onze Keniaanse trainers en de mailwisseling met de mensen van de TTC de beginsituatie verkeerd ingeschat. Wij dachten dat de kennis van CBC wel goed op pijl zou zijn, maar dat bleek een misrekening. De eerste trainingsdag op zaterdag verliep dus stroperig en de Keniaanse trainers stapten in de valkuil om de nieuwe schooldirecteuren te gaan instrueren (lecturing). We wilden te grote stappen zetten.

Vervolgens hebben Gert Jan, Mzungu, Mwanarusi, Tenga, Mzungu en ik aan het einde van de zaterdag bij elkaar gezeten en geconstateerd dat het anders moest op zondag. We hadden ons blindgestaard op de inhoud van de CBC en vergeten dat we hier zijn om samen vanuit connectie te leren (to meet, to connect, to learn). We constateerden dat de stappen op de eerste dag wellicht te groot waren.

Gelukkig verliep afgelopen zondag al een stuk beter en interactiever. Belangrijk want dat verdienen de nieuwe headteachers die gestart zijn in deze zesde schoolleaderscourse van T4T.

We kijken nu terug op een goed weekend en bij de schoolbezoeken gisteren hebben we gemerkt dat deze twee headteachers goed gestart zijn om met hun team. Ze slaagden erin om belangrijke waarden te verbinden aan schoolafspraken. Met als doel om meer uit te kunnen gaan van de leerbehoeften van het kind. Een eerste stap op weg naar onderwijs dat minder gestuurd wort vanuit het curriculum.

De rest van deze week zijn de Keniaanse coaches en trainers en wij nog druk doende met het afleggen van schoolbezoeken.

Aanstaande zaterdag wordt er een actionplan gemaakt voor de komende zeven maanden

Vandaag hebben we de TTC Kwale bezocht met een bestuursdelegatie. Een interessant bezoek en gelukkig werden we gevraagd om ook lesbezoeken af te leggen.

Wat zijn studenten hier geconcentreerd en leergierig. Dat is smullen. De energie spat er vanaf.

Een les geobserveerd die gegeven werd door iemand die verantwoordelijk is om de studenten te begeleiden in het toepassen van CBC.

Aan deze les klopte alles; interactief, inclusief het relevante gebruik van mobiele telefoons, leren in grotere en kleinere groepen.

Je zult straks maar een leerling worden van deze aanstormende talenten.

Over 1,5 jaar studeren ze af.

1. Piet Leijser:
    28 februari 2023
    Goed om te lezen dat je meer te spreken bent over de voortzetting.
    Graag had ik bij het pabo bezoek willen zijn, gezien de kwaliteit en het enthousiasme .
    Groetjes succes verder. Zet hem op.
  2. Rieky Wattenberg:
    28 februari 2023
    Fijn dat het goed gaat zet hem op.groetjes van ons.
  3. Diana:
    3 maart 2023
    Leuk Michiel, om te lezen waar het bestuur mee bezig is op de dagen dat wij scholen bezoeken. Succes morgenochtend! Ik hoop dat je nog een stukje van de Final Celebration kunt meepakken!