‘Als je harder gaat knijpen in iets, komt er dan ook meer?’

25 februari 2023 - Diani Beach, Kenia

De kop is eraf.

We hebben de eerste dag van de zesde schoolleaderscourse erop zitten. We zijn vanmorgen gestart met een nieuwe groep van 20 schoolleiders die we tijdens onze vorige reis geselecteerd hadden. We hadden er zin in en Gert Jan en ik bruisten dan ook van de energie vanmorgen.

Het weerzien gisteren met de mensen, waarmee we al zo lang samenwerken, was fijn. Goed om elkaar weer te zien en verhalen uit te wisselen.

Gisteren hebben we met de vier Keniaanse trainers de tweedaagse van dit weekend voorbereid en afspraken gemaakt t.a.v. de coaching later deze week. Vanaf maandag bezoeken wij samen met de 8 Keniaanse coaches onze nieuwe studenten. Ze krijgen deze week 2 keer bezoek van ons op hun eigen school. De Keniaanse student (maatje) waaraan ze gekoppeld zijn en hun coach of trainer sluiten dan ook aan. Ook in het komend half jaar zullen er diverse bezoeken worden afgelegd.

We hadden in onze voorbereiding (tijdens diverse overlegmomenten waaronder ook digitaal overleg- toch een positief neveneffect van corona-) met de trainers afgesproken dat we het nieuwe CBC (competency-based curriculum; dat hier in Kenia wordt ingevoerd) onderdeel zouden maken van ons eerste blok: educational leadership. De inhoud van CBC leent zich namelijk goed voor dit eerste blok. Tenminste dat dachten we, daarover verderop meer.

In deze county is een nieuwe TTC (te vergelijken met onze Pabo) opgezet en we hebben de inhoud samen met hen vooraf afgestemd. Een enorme kans want tot voor kort had County Kwale geen eigen opleidingscentrum. Dinsdag gaan we met een bestuursdelegatie op bezoek bij de TTC-Kwale in Kinango. Daarover schrijf ik later deze week vast meer.

Het was vandaag een mooie intensieve dag, maar ook een dag waarin het soms moeizaam liep. Het lag zeker niet aan het enthousiasme van de aanwezigen. Het is goed samen te zijn en er zit veel potentie in deze groep, maar….

Wij dachten dat dit nieuwe curriculum voor een groot deel al bekend zou zijn bij onze Keniaanse collega’s en studenten, maar dat valt dus vies tegen. Het is duidelijk landelijk ingevoerd. De inhoud is zeker goed en kansrijk. Goed voor de talenten van alle leerlingen, maar dan moet je de theorie wel beheersen en ook geleerd hebben om het in de praktijk toe te passen.

En zoals zo vaak……………………………………………..(dat zien we ook met regelmaat in ons eigen land, toch?)………….. is daar eigenlijk geen tijd voor ingeruimd.

De leerkrachten krijgen een vijfdaagse cursus en de headteachers één dag (dat is bijzonder te noemen omdat zij ook 70 procent van hun tijd gewoon lesgeven!).

Helaas zorgt het ontbreken van een voldoende theoretische basis over het nieuwe curriculum er vandaag dus voor dat onze Keniaanse trainers teveel instructietijd gebruikten. Daardoor bleef er weinig tijd voor het uiteengaan in kleiner verband om de CBC en de uitdagingen op schoolniveau en het benodigd onderwijskundig leiderschap in kaart te brengen. Te weinig interactie en dus minder ruimte voor to meet-to connect-to learn, dan nodig.

Laat leren in verbinding met elkaar nu juist een belangrijk element zijn dat wij hier toevoegen.

Mooi dat we; Mzungu, Tenga, Mwanarusi, Gert Jan en ik tijdens de evaluatie zojuist een open en eerlijk gesprek hebben gehad waarin opbouwend maar ook kritisch werd geëvalueerd. Een evaluatie waarin we constateerden dat we ons hebben laten leiden door de theorie en daardoor in de valkuil zijn gestapt om te gaan instrueren om vervolgens daarin te blijven hangen. Dit omdat wanneer je merkt dat de theorie nog onvoldoende bekend is je geneigd bent 'om dat even bij brengen’. Mede omdat we in weinig tijd grote stappen wilden zetten.

‘Als je harder gaat knijpen in iets, komt er dan ook meer?’

Hadden we dit gisteren maar geweten, met de wijsheid van nu..

Het moet dus anders en de evaluatie biedt perspectief voor morgen.

Ik ben zo nieuwsgierig!

IMG-20230225-WA0004

1. Christel Ermers:
    25 februari 2023
    In samenwerking met Mzungu Tenga en Mwanarusi komen jullie vast tot veel goeds!! Toppers!
  2. Piet Leijser:
    25 februari 2023
    Is de uitdrukking alle begin is moeilijk hier van toepassing.
    Vol goede moed verder zou ik zeggen.
    Zet hem op.
  3. Judith Sliedregt: