We vallen van de ene verbazing in de andere (Blog T4T website)

16 oktober 2023 - Ukunda, Kenia

20231015_103622

Een update van ons, we zijn gestart met blok 2 (personal leadership) van de zesde schooleidersopleiding.

Zojuist hebben we de trainingsdagen afgerond. Komende week gaan de cursisten aan het werk in de praktijk en worden bezocht door hun coach en/of de coach in opleiding. Ze gaan de geleerde theorie toepassen op de school en leggen klassenbezoeken af en houden een teamvergadering.

Wat heeft de schoolleidersopleiding zich toch goed doorontwikkeld. We zijn trots. Waar we ooit met een grote groep Nederlandse trainers en coaches de opleiding vormgaven zijn het nu Keniaanse trainers (team van vier), Keniaanse coaches (team van acht) en  coachees (4 coaches in opleiding) die verantwoordelijk zijn voor de schoolleaderscourse.

Gert Jan en ik blijven tijdens de trainingsdagen zoveel mogelijk op de achtergrond. Dat hebben we in voorgaande reizen echt moeten leren; dat zitten op onze handen. Afgelopen donderdag en vrijdag was het onze taak om de Keniaanse trainers goed voor te bereiden op dit nieuwe blok.

We vallen de afgelopen dagen van de ene verbazing in de andere. Wat een mooi aanvullend team staat er nu! Samen voelen ze zich verantwoordelijk voor het programma en de organisatie. Ze vullen elkaar goed aan. Sommige momenten hebben we de neiging om bijna in te grijpen. Maar we hebben geleerd om op onze handen te zitten. Echt aan alles is gedacht.

Bij de thee waren we aan het wachten op het stilleggen van het programma. Gewoonlijk wordt het werk neergelegd en dan ontstaat er een lange rij van mensen die een kop thee en een mandazi (broodje) willen bemachtigen. Maar er ontstond helemaal geen rij. Daar kregen ze de kans niet voor. De trainers hadden het anders bedacht. De thee werd uitgeserveerd door de trainers zelf en er werd bij het uitdelen aangegeven dat het groepje best door kon gaan met de opdracht. Waar het gisteren nog toeval leek ging het vandaag weer precies zo.

Ook de Keniaanse cursisten verbazen ons. Er wordt de hele dag geconcentreerd gewerkt en in kleine groepen kennis uitgewisseld. Ze luisteren naar elkaar en zijn super geconcentreerd aan het werk. En dat in hun vrije weekend.

Mzungu, Tamasha, Tenga en Mwanarusi hebben op de juiste momenten mooie energizers ingezet. Energizers gekoppeld aan de theorie.

Tijdens de energizers werd veel gelachen en er ontstond een ontspannen sfeer.

We zijn nieuwsgierig naar de komende week en trots op de voorgaande dagen.

Gert Jan en Michiel

1. Ria:
    18 oktober 2023
    Michiel, heerlijk om je verhalen te lezen, heb ik nu eindelijk tijd voor😉. In februari hoor ik je verhalen gewoon weer savonds! Nog leuker 😁🍹