Er valt wat te vieren!

7 oktober 2022 - Diani Beach, Kenia

Ik heb heel wat te vieren deze week.

We zijn gisterenmiddag na een lange reis aangekomen in het hotel. Vervolgens meteen gestart met een eerste bestuursoverleg over het programma van vandaag met Francis. Na een goede nachtrust (en dat was hard nodig) vanmorgen de examens van deze week voorbereid. Het weerzien met de Keniaanse collega's was fijn. Het is goed om weer hier te zijn met een grotere groep Nederlandse collega's. Voor het eerst in 2,5 jaar zijn we weer hier 'You're back!' Vorig jaar zijn we weleenswaar twee keer met een kleine bestuursdelegatie hier geweest en onze programma's hebben zeker ook doorgelopen (en dat is al iets om te vieren!). Maar voor To meet, to connect and to learn is meer nodig. De impact wordt nu groter en onze zichtbaarheid ook. Vanmorgen waren de T4T shirts voor het eerst sinds lange tijd goed zichtbaar in Kwale County.

Vandaag heb ik samen met Gert Jan, Mzungu, Tenga, Tamasha en Mwanarusi stilgestaan bij het theoretisch examen en de casestudy  van morgen, de selectie van de nieuwe studenten voor de schoolleaderscourse (zondag) en de observaties op de eigen school (elke headteacher wordt bezocht door 2 van ons) in de komende week. Bij het schoolbezoek is er een interview met 2 leerkrachten, 2 klassenobservaties met feedbackgesprek en een teambijeenkomst. Een pittig examen, maar ik heb er vertrouwen in. Deze groep is voor het eerst opgeleid door onze Keniaanse collega's (met ondersteuning van ons) en ondanks Corona (met eens schoolsluiting van 8 maanden!) is er veel geleerd.

Dat wordt hopelijk iets om te vieren, maar vandaag is al een dag waar ik zeer tevreden op terugkijk. Mooi om te zien dat de samenwerking gelijkwaardig is en samen hebben we de inhoud voor de volgende schooleidersopleiding aangescherpt.

Een prachtige ervaring. Er was meer te vieren deze week want op de dag voordat ik vertrok naar Kenia heb ik mijn 25 jarig jubileum gehad. Ik heb dat niet gevierd en ik wilde dat geruisloos laten passeren (en dat is bijna gelukt) maar wat is het toch mooi dat ik mezelf al 25 jaar mag inzetten voor 'het' onderwijs. Education is future! Ik geniet er dagelijks van. Als ik opnieuw een keuze zou maken dan wist ik het wel. Ook na 25 jaar blijft het boeien.

Op naar morgen. Hopelijk heeft Mzungu zijn bril dan wel bij, want Gert Jan heeft vandaag bijna de hele dag zijn zonnebril opgehad. Mzungu moest zich tenslotte kunnen voorbereiden :-)

Samen komen we er wel.

1. Nancy:
    7 oktober 2022
    Michiel, 25 jaar… en nog steeds meesterlijk in de weer, dichtbij en ver weg. Proficiat!
  2. Marion:
    7 oktober 2022
    Gefeliciteerd met je jubileum. Je zet je met hart en ziel hiervoor in. Dat is elke keer weer te lezen. Veel plezier.
  3. Piet Leijser:
    7 oktober 2022
    Ja van die 25 wist ik al.!! Mooi man. Ik weet nog als de dag van gisteren dat je tot grote verrassing van.mij thuis vertelde dat je na de pabo wilde. Prachtig om te zien hoe je nu in die wereld staat. Vooral doorgaan en je weet het zet hem op.
  4. Christel Ermers:
    8 oktober 2022
    Op naar nog meer ervaringen!!! En dank voor het delen daarvan ! Geniet ervan Michiel !
  5. Rieky Wattenberg:
    8 oktober 2022
    Nog gefeliciteerd 25 jaar en nog steeds met heel veel passie nu ook weer in Kenia
    Geniet ervan en veel succes.