Daar zitten we dan, in een nieuwe rol

30 september 2018 - Mombasa, Kenia

We zijn vandaag al vol op stoom in onze vierde schoolleidersopleiding. Block 4 of the fourth schoolleaderscourse. Maar het is nu anders dan voorheen. We moeten er zelf nog even aan wennen. Observeren en supervisie voeren vraagt andere vaardigheden van ons. We zijn tijdens deze opleiding tenslotte onze verantwoordelijkheid aan het overdragen. Stap voor stap.

In de eerste opleiding werkten we met twee Nederlandse  trainers en acht Nederlandse coaches. In de afgelopen jaren is dit stapsgewijs veranderd in twee/drie Nederlandse trainers en zeven Keniaanse coaches, waarvan vier personen in opleiding als trainer. Helaas hebben we  afscheid moeten nemen van Athumani als vijfde trainer in opleiding en de coaches James en Peter. Zij zijn overgeplaatst naar andere counties. Helaas worden we soms ingehaald door beslissingen van bovenaf. Laten we hopen dat verdere overplaatsingen nu uitblijven. Het lijkt erop dat dit proces nu stopgezet is.
Twee jaar geleden zijn de vier trainers in opleiding gestart nadat wij ze geselecteerd hadden uit de groep Keniaanse coaches.

Mzungu behandelt zijn deel van het curriculum

In blok 1 van deze opleiding kregen Mzungu, Bakari. Tamasha en Mwanarusi vooral een observerende rol. In blok 2 hebben ze onderdelen van ons overgenomen. In  blok 3 kregen ze een grotere rol en gingen wij al meer op de achtergrond.
En dan zijn we nu op stoom in blok 4. Zij dragen de verantwoordelijkheid voor het programma. Dat hebben we afgelopen vrijdag samen voorbereid. Vrijdag was hun theorie examen. Ze moesten de geleerde theorie toepassen tijdens verschillende examenonderdelen (o.a. verbaal, rollenspel, reactie schrijven op een casus). Gisteren en vandaag  doen ze praktijkexamen. Ieder behandelt een gedeelte van blok 4.

En daar zitten wij dan. Jan, Gert Jan en Michiel. Het is wennen voor ons. Wij observeren en bespreken ’s avonds onze obervaties. Ook helpen we onze Keniaanse collega’s tijdens de dag of sturen bij. We zijn minder in charge maar het is ook genieten!

Of deze vier kandidaten slagen houden we nu nog geheim. We hebben de beoordeling tenslotte nog niet helemaal afgerond. Hoe het na het examen van de vierde schoolleaderscourse verder gaat is nog ongewis. En hoe een volgende opleiding eruit gaat zien is evenmin bekend.
Wat we wel weten is dat we samenwerken met prachtige krachtige schoolleiders. En daarvan genieten we  tijdens deze dagen volop en zijn we zelfs een beetje trots!

1. Monique van den Hurk:
    1 oktober 2018
    Dat is toch ook iets om trots op te wezen! Geniet...
    Groet, Monique van den Hurk
  2. Piet:
    1 oktober 2018
    Voor zowel jullie als de Kenyanen een spannende tijd.
    Goed om te lezen dat al zoveel Kenyanen bij de opleiding betrokken zijn..
    Groetjes en zet hem op
  3. Juut:
    1 oktober 2018
    Zeker om trots op te zijn !
  4. Janneke Folker:
    1 oktober 2018
    Mooi werk! Veel plezier nog!